Hoppa till innehållet

Jaktspelet The Hunter blev en fullträff för Avalanche Studios

Älgjakten i all ära – det är inte i skogen utan på nätet som de lukrativa bytena fälls. Jaktsimulatorspelet ”The Hunter” har det senaste året dubblat försäljningen och dragit in drygt 20 miljoner kronor i vinst till den svenska spelutvecklaren Avalanche Studios.

Pim Holfve är vd för Avalanche Studios
Pim Holfve är vd för Avalanche Studios

Pc-spelet ”The Hunter” görs av experimentstudion Expansive Worlds, ett dotterbolag till Avalanche. Det släpptes 2009 och har de senaste två åren varit rena kassakon. Enligt det färska bokslutet steg omsättningen från 21,4 miljoner kronor till 47,7 miljoner kronor. Resultatet är en veritabel tjugotaggare: vinsten ökade från 8,5 miljoner kronor till 20,2 miljoner kronor.

”Det känns jättekul. Det är en udda fågel i spelvärlden – pc-baserat och populärt bland äldre män – men resultatet visar att vi uppenbarligen når ut till rätt människor med rätt innehåll”, säger Pim Holfve, vd för Avalanche Studios.

”The Hunter” är ett så kallat gratisspel där man jagar hjort och kanin under realistiska former (man kan få vänta i timmar på att ens få korn på ett byte). Men de mest inbitna skärmjägarna, som önskar större utbud av villebråd, tecknar sig för jaktlicenser för mellan 85 och 300 kronor som räcker från tre månader till ett år.

Antalet registrerade spelare har på kort tid gått från 1 miljon till nästan 6 miljoner. De allra flesta finns i USA och Tyskland med Sverige som god trea. ”The Hunter” fungerar sedan i somras även med börsnoterade Tobiis ögonsensorprodukt Sentry.


Skjutsen uppåt i försäljning kom efter att spelet släpptes på Steam, världens största nätbutik för spel, och ett flerspelarläge infördes. Numera kan man även bilda jaktlag i spelet.

”The Hunter” har dessutom ynglat av sig i en överlevnadsvariant där spelaren jagar – och jagas av – dinosaurier.

”En praktikant hos oss testade på skoj att göra om en hjort till en T-Rex och det såg så bra ut att vi gjorde ett eget spel av det”, säger Pim Holfve som har ett förflutet på mobilspelsjätten King.

En praktikant hos oss testade på skoj att göra om en hjort till en T-Rex och det såg så bra ut att vi gjorde ett eget spel av det.

Dinosaurieversionen ”Primal” kom i samma veva som den senaste Jurrasic Park-filmen och är till skillnad från originalet ett betalspel. Det kostar 260 kronor och har fått en del kritik för att det är ofärdigt och innehåller en hel del buggar. Spelet ska uppdateras, men bidrar alltså redan till spelbolagets miljonvinster.

”Det tog tre dagar för att få tillbaka den investering vi gjorde i ’The Hunter: Primal’”, säger Pim Holfve som själv tog jägarexamen för några år sedan och i dag även är skjutledare på fritiden.


Pim Holfve, vd Avalanche Studios

  • Ålder: 41 år.
  • Familj: Gift, två barn.
  • Bor: Sollentuna.
  • Karriär: Först art director och senare ansvarig för spelstudion King, producent på Electronic Arts dotterbolag, gratisspelstudion Easy, vd på Expansive Worlds, dotterbolag till Avalanche Studios.
  • Fritid: Familjen och skytte i Rosersbergs jaktskytteförening.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera