Pc-spelet ”The Hunter” görs av experimentstudion Expansive Worlds, ett dotterbolag till Avalanche. Det släpptes 2009 och har de senaste två åren varit rena kassakon. Enligt det färska bokslutet steg omsättningen från 21,4 miljoner kronor till 47,7 miljoner kronor. Resultatet är en veritabel tjugotaggare: vinsten ökade från 8,5 miljoner kronor till 20,2 miljoner kronor.
”Det känns jättekul. Det är en udda fågel i spelvärlden – pc-baserat och populärt bland äldre män – men resultatet visar att vi uppenbarligen når ut till rätt människor med rätt innehåll”, säger Pim Holfve, vd för Avalanche Studios.
”The Hunter” är ett så kallat gratisspel där man jagar hjort och kanin under realistiska former (man kan få vänta i timmar på att ens få korn på ett byte). Men de mest inbitna skärmjägarna, som önskar större utbud av villebråd, tecknar sig för jaktlicenser för mellan 85 och 300 kronor som räcker från tre månader till ett år.
Antalet registrerade spelare har på kort tid gått från 1 miljon till nästan 6 miljoner. De allra flesta finns i USA och Tyskland med Sverige som god trea. ”The Hunter” fungerar sedan i somras även med börsnoterade Tobiis ögonsensorprodukt Sentry.
Skjutsen uppåt i försäljning kom efter att spelet släpptes på Steam, världens största nätbutik för spel, och ett flerspelarläge infördes. Numera kan man även bilda jaktlag i spelet.
”The Hunter” har dessutom ynglat av sig i en överlevnadsvariant där spelaren jagar – och jagas av – dinosaurier.
”En praktikant hos oss testade på skoj att göra om en hjort till en T-Rex och det såg så bra ut att vi gjorde ett eget spel av det”, säger Pim Holfve som har ett förflutet på mobilspelsjätten King.
En praktikant hos oss testade på skoj att göra om en hjort till en T-Rex och det såg så bra ut att vi gjorde ett eget spel av det.
Dinosaurieversionen ”Primal” kom i samma veva som den senaste Jurrasic Park-filmen och är till skillnad från originalet ett betalspel. Det kostar 260 kronor och har fått en del kritik för att det är ofärdigt och innehåller en hel del buggar. Spelet ska uppdateras, men bidrar alltså redan till spelbolagets miljonvinster.
”Det tog tre dagar för att få tillbaka den investering vi gjorde i ’The Hunter: Primal’”, säger Pim Holfve som själv tog jägarexamen för några år sedan och i dag även är skjutledare på fritiden.
Pim Holfve, vd Avalanche Studios
- Ålder: 41 år.
- Familj: Gift, två barn.
- Bor: Sollentuna.
- Karriär: Först art director och senare ansvarig för spelstudion King, producent på Electronic Arts dotterbolag, gratisspelstudion Easy, vd på Expansive Worlds, dotterbolag till Avalanche Studios.
- Fritid: Familjen och skytte i Rosersbergs jaktskytteförening.