Hoppa till innehållet

Jan Dinkelspiels nya satsning: Ett barnspel

Nätmäklaren Nordnets tidigare innovationschef, Jan Dinkelspiel, har arbetat med ett hemligt projekt det senaste året. Nu avslöjar han vad det blivit av det.

Jan Dinkelspiel, tidigare innovationschef på Nordnet.
Jan Dinkelspiel, tidigare innovationschef på Nordnet.

För drygt ett år sedan lämnade Jan Dinkelspiel rollen som innovationschef på nätmäklaren Nordnet. Det som kommunicerades då var att han slutade för att starta ett eget projekt. Men det var inte, som många trodde, ett projekt inom fintech.

”Jag slutade på Nordnet i maj förra året. Då gick jag samman med en kompis som kom från sporträttighetsvärlden för att testa en idé”, sa Jan Dinkelspiel, på Stockholm Startup Day.

Men satsningen på ett bolag inom sporträttigheter har inte gått som planerat.

”Efter ett tag ställde jag mig frågorna: tycker jag att det här är roligt, är jag bra på det här? Svaret var nej så jag bestämde mig för att inte fortsätta”.

Läs mer: Så skapade Bonnier Toca Boca

Så sent som i mars i år lämnade Jan Dineklspiel därför projektet som han ägnat det senaste året åt. Men vid sidan om har han också engagerat sig i något helt annat, nämligen barnspel.

”Just nu hjälper jag ett spelbolag som arbetar med barnspel. Det är som Toca Boca fast nyare. Om ett par veckor släpper de sitt första spel, ett handklappsspel som använder kameran i telefonen”, berättar han. 

 Bolaget som ligger bakom spelet heter Bridgeside Interactive och är en fristående spelstudio som grundades för 1,5 år sedan. Spelet ”Clapper” är studions första.

”Det är lämnat till appstore nu så det bör vara ute om någon vecka”, säger Jan Dinkelspiel.

Engagemanget i Bridgeside är dock inte mer än ett sidouppdrag. Vad Jan Dinkelspiel kommer att engagera sig i framöver återstår att se.

”Jag är väldigt sugen på att arbeta operationellt så det är den typen av möjligheter jag letar efter snarare än rena investeringar. Jag tittar på olika alternativ.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera