Hoppa till innehållet

Japansk bank vill storköpa i Uber

Det japanska teknikkonglomeratet Softbank har kontaktat Uber med budskapet att det är intresserat av att köpa en multimiljarddollarpost i det amerikanska taxi- och samåkningsbolaget. 

Förarlöst bolag. För en dryg månad sedan avgick Ubers vd Travis Kalanick efter anklagelser om sexuella trakasserier.
Förarlöst bolag. För en dryg månad sedan avgick Ubers vd Travis Kalanick efter anklagelser om sexuella trakasserier.

Det skriver Wall Street Journal och hänvisar till personer med insyn i ärendet.

En sådan affär skulle skapa ännu mer röra i en redan förvirrande blandning av allianser och konkurrens i den globala taxibranschen.

Softbank är redan en stor investerare i de tre största asiatiska samåknings- och taxibolagen: Grabtaxi i Singapore, Ola i Indien och Didi i Kina. 

Läs mer: Uber-rivalen tar in 20 miljarder kronor 

Förra veckan meddelade Softbank att det och Didi skulle leda en 2,5 miljarder dollar stor finanseringsrunda för Grab, för att ge det kinesiska bolaget muskler i fajten mot Uber i Sydostasien.

Uber har tidigare visat sig villigt att dra sig tillbaka från kostsamma fajter runt om i världen. Tidigare i juli sade Uber att det planerar att kombinera sin verksamhet med ryska konkurrenten Yandex.taxi.

Softbanks samtal med Uber beskrivs som preliminära och ensidiga, och väntas inte leda till något konkret tills Uber anställer en ny vd.

Förra månaden avgick Ubers medgrundare och vd Travis Kalanick efter en utredning kring sexuella trakasserier inom bolaget.

Läs även: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning 

(Direkt)

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera