Hoppa till innehållet

Jätteinvestering i utbildningsföretaget Coursera

Amerikanska Coursera, en plattform för utbildningar på nätet, tar in drygt 400 miljoner kronor. Investeringen är ett gott tecken i tiden även för svenska bolag på området.

Coursera är en plattform för vad som kallas för MOOCs – massive open online courses. Det är utbildningar som sker över webben med videoföreläsningar, provuppgifter och så vidare. Bolaget samarbetar med flera universitet och har enligt egen utsago 15 miljoner användare världen över. Majoriteten av dem finns utanför USA, med Kina, Indien och Brasilien som stora marknader.

Inklusive den nya investeringsrundan har Coursera nu tagit in drygt 1,1 miljarder svenska kronor i finansiering. Det är ytterligare ett tecken på att onlineutbildningar är ett hett område på den internationella investerarscenen. I april i år köpte Linkedin bolaget Lynda.com för 1,5 miljarder dollar. I fjol tog Pluralsight, som erbjuder kurser för utvecklare, in 135 miljoner dollar i finansiering.

I Sverige är edtech-företaget Dailybitsof, med grundaren Niklas Laninge, aktuell som en av deltagarna i årets Sting Accelerate-program. Med 30 000 användare över hela världen har bolaget börjat bygga upp en publik på marknaden för små, lättsmälta kurser inom exempelvis HR, finans och utveckling.

“Coursera är ganska traditionella på så vis att det handlar om video, de jobbar med traditionella läroinstitut, med läromedel och så vidare. Jag ser det som att vi försöker nå de 90 procent som hoppar av den sortens kurser, säger Niklas Laninge.

Tanken med Dailybitsof är att erbjuda snabba, lättsmälta kurser som levereras via mejl till användaren. Det handlar om personlig snarare än akademisk utveckling, även om Niklas Laninge hoppas att hans tjänst ska kunna locka användarna till att gå vidare med sin utbildning.

“Vi är light-produkten, förhoppningsvis det första steget mot en djupare utbildning i det långa loppet”, säger han.

Intäktsmodellen bygger på att företag betalar för att erbjuda sina utbildningar via Dailybitsof.

“Jag tror vi kommer att se fler smarta lärolösningar framöver, vilket är vad vi vill se oss själva som. Det handlar om att göra det lättare och mer aptitligt för användaren”, säger Niklas Laninge.

Läs även: Åtta nya bolag tar plats i Sting Accelerate

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera