Hälsoappen Lifesum (NTL) grundades år 2013 och har idag över 15 miljoner användare världen över. Bolaget har sedan tidigare tagit in sammanlagt 45 Mkr i finansiering från bland annat den tyska mediejätten Bauer.
Nu fyller bolaget, med grundare och vd Henrik Torstensson (NTL), på kassan rejält. Bolaget tar in 10 miljoner dollar, motsvarande drygt 85 Mkr, i ny finansiering.
Pengarna kommer dels från existerande ägare Bauer Media och Sparklabs samt från riskkapitalbolagen Nokia Growth Partner och Draper Esprit.
”Det känns bra att få med både Nokia Growth Partners och Draper Esprit. De är duktiga investerare, men med ett extra öga på hälsosektorn”, säger grundare och vd Henrik Torstensson när Di Digital når honom på telefon.
Pengarna ska gå till att finansiera fortsatt produktutveckling och tillväxt framförallt utanför Sverige.
”Vårt mål är att bygga ett stort bolag. Vi ska investera i produktutveckling och marknadsexpansion. USA är idag vårt största land, men det går även bra i Europa”, säger Henrik Torstensson.
Lifesum omsatte 33 Mkr under verksamhetsåret som slutade i april 2015. Bolaget redovisade samtidigt en förlust på 13 Mkr under det året.
För året som slutade i april 2016 omsatte bolaget knappt 60 Mkr, enligt vd Henrik Torstensson. Fortfarande redovisar man dock förluster.
"Digital hälsa är fortfarande en ung marknad men vi räknar med kraftig tillväxt – pådrivet av utvecklingen inom konsumentteknik – vilket kommer leda till mer välmående och lägre sjukvårdskostnader för samhället", säger Walter Masalin på Nokia Growth Partners, som alltså är huvudinvesterare i rundan.
Läs även:
Intervju: Lifesums grundare efter storinvesteringen: "Vi växer snabbare än planerat"