För tre år sedan tillträdde it-konsulten Joakim Jardenberg som it-direktör för Helsingborgs kommun. Förordnandet skulle vara i två år.
Han hade höga ambitioner. Helsingborg skulle bli bäst i världen på internet. Nöjd skulle han bli först när Amazon hade etablerat sig i Helsingborg och Edward Snowden hade flyttat dit, förkunnade han i en intervju.
Hur det gick? Edward Snowden är fortfarande i Moskva och Amazons svenska kontor ligger intill Stockholms centralstation.
Men Joakim Jardenberg är ändå nöjd med det kommunen åstadkom under hans två år.
”Genom hela organisationen är det en helt annan attityd än vad det har varit tidigare”‚ säger han.
En offentlig verksamhet lider inte av en kvartalsekonomi
Därtill kan man lägga ett antal faktiska förändringar. En utvidgat kommunalt wifi-nät, papperslösa möten och tusentals Ipads och datorer i skolorna hör till de färskaste exemplen. I fjol utsågs Helsingborg dessutom till Sveriges it-kommun.
Läs mer: Därför stängde Stockholms it-direktör ned sin it-avdelning
Joakim Jardenberg, som tidigare hade arbetat gentemot företag, ser nu starka fördelar med att bedriva ett digitalt förnyelsearbete i offentlig sektor.
”En offentlig verksamhet lider inte av en kvartalsekonomi på samma sätt som en börsnoterad privat verksamhet gör”‚ säger han.
Fakta: Joakim Jardenberg
Ålder: Nyligen fyllda 50.
Aktuell: Talar på Atea och Di Digitals konferens Digitala strategier den 23 november.
Gör: Rådgivare åt företag som Volvo och Nielsen och organisationer som Sveriges kommuner- och landsting.
Är offline: ”Nästan aldrig. Däremot är jag inte slav under tekniken. Det är jag som bestämmer.”
Däremot kan en kommunal organisation vara obenägen att ta risker. Den som inte digitaliserar i tillräcklig fart riskerar inte något så dramatiskt som en konkurs.
”Man har ganska tajta regelverk, långa traditioner och försiktighetsprinciper. Man har också en lokalpress som är skoningslös om något inte går som det är tänkt. Det handlar om att skapa ett mod i organisationen”, säger Joakim Jardenberg.
Det ger mig mycket mer att jobba med större bolag.
Därför behöver man hitta ”mer innerliga skäl” att åstadkomma förändring, menar han. Då blir fördelarna med en offentlig verksamhet uppenbara.
”Man kan faktiskt säga, ’låt oss prova detta under en period och se vad som händer.’ Man kan ta sig det utrymmet.”
Läs mer: Icas Sverigechef: Vi vill leda den digitala utvecklingen
I dag har Joakim Jardenberg ett flertal större företag som uppdragsgivare, däribland Volvo och analysjätten Nielsen. Tidigare har han investerat i techbolag som videoannonsbolaget Videoplaza. Men dagarna som investerare i techbranschen är förbi, åtminstone för tillfället.
”Jag är mycket mer sugen på det vi kan göra med de stora, etablerade aktörerna. Det ger mig mycket mer att jobba med större bolag.”
De offentliga uppdragen lever dock kvar i någon mån. På deltid arbetar Joakim Jardenberg med Sveriges kommuner och landsting (SKL), som under ett år utforskar framgångsrecept inom digitaliseringen av skola och vård tillsammans med 20 kommuner. Syftet är att lärdomarna ska komma alla Sveriges kommuner till del till slut.
”Det är nog det viktigaste arbetet jag har gett mig på hittills”, säger Joakim Jardenberg, som är ansvarig för programmet.
Om du fick en vecka på dig, vad skulle du då fokusera på att digitalisera på kommunnivå?
”Vi har gjort en del, men vi har mycket kvar att göra när det gäller öppna data. Jag skulle nog försöka få den här staden att bli den första att ta offentlighetsprincipen på riktigt allvar. Att uppgradera den till 2016, så att allt vi har i gömmorna i dag som är våra medborgares tillgångar skulle öppnas upp.”
Joakim Jardernberg är en av talarna på Digitala Strategier 2016, den 23 november på Stockholm Waterfront.
Missa inte årets viktigaste konferens för dig som arbetar i den digitala omställningen. Boka din plats nu!