Hoppa till innehållet

Miljonerna regnar över getspelet från Skövde 

Antalet nedladdningar av svenskutvecklade Goat Simulator ökade med över 500 procent i december. Bakom spelet står Skövdebolaget Coffee stain studios, som räknar med en omsättning på mer än 100 mkr år 2015.

Anton Westbergh, vd för spelbolaget Coffee stain studios.
Anton Westbergh, vd för spelbolaget Coffee stain studios.Foto: Nicke Johansson

Vem hade kunnat tro att ett getspel från Skövde skulle bli årets stora framgångssaga i spel-Sverige?

Spelet Goat Simulator släpptes redan 2014 men låg och nafsade på topp-tio listor över de populäraste betalspelen i nästan alla länder under julen. Och julhelgen har inneburit ännu en försäljningsrusch för utvecklaren Coffee stain studios. 

”Det är så sjukt att spelet fortfarande säljer så bra. Det släpptes i april 2014 och det fortsätter att sälja även i år. Vi trodde aldrig att det skulle bli en så långlivad grej”, säger Anton Westbergh, vd och medgrundare på Coffee stain studios.  

Antalet nedladdningar av spelet ökade med mellan 500 och 600 procent i december, jämfört med månaden innan. Majoriteten av försäljningen skedde under julhelgen, säger Anton Westbergh.

”Det är en rätt fet topp den 25:e december. Våra intäkter på juldagen, om man jämför med två veckor innan, är kanske 7 gånger så stor”, säger Anton Westbergh. 

dvWGLcdI8o8

Det är inte ovanligt att nedladdningarna av spel och andra appar ökar markant kring jul. Det beror delvis på att många vill provköra sina nya julklappsprylar, delvis på de kampanjer som appbutikerna kör vid den tiden. Coffee stain studios har släppt flera versioner av Goat Simulator, men det är fortfarande originalspelet från 2014 som säljer bäst.

”Det blir jättespännande att se hur det utvecklar sig. Om man tittar rent intäktsmässigt så var 2015 ett bättre år än 2014, som ändå var året som spelet släpptes”, säger han. 

Omsättningen för Skövdebolaget, med ett 20-tal anställda, väntas landa på över 100 mkr för år 2015, en ökning med mer än 10 procent jämfört med året innan. Vinsten för året förväntas hamna på mellan 70 och 80 mkr, säger Anton Westbergh. 

Siffrorna är en 20-dubbling jämfört med bara 3 år sedan, då Coffee stain studios omsatte blott 5 mkr. 

Den något oväntade framgången har fått spelstudion att satsa mer resurser på att utveckla spelet.

”I och med att Goat Simulator fortfarande säljer så bra som det gör kommer vi att fortsätta att underhålla och jobba med spelet under hela 2016”, säger Anton Westbergh. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera