Hoppa till innehållet

“Kalla det för ett Uber för teknikstrul”

Problem med telefonen? Har datorn hemma klappat ihop? Med 2,5 miljoner kronor i nytt riskkapital vill svenska Tech Troopers göra tekniksupport bättre – och billigare – än någon annan.

Affärsidén känns igen: Mot betalning lovar svenska Tech Troopers att lösa dina teknikproblem åt dig, oavsett om det handlar om ett ljudsystem som inte fungerar, en dator som beter sig märkligt eller en mobiltelefon som inte kopplar upp mot nätet.

Det nya är hur affärsmodellen ser ut: Istället för en dyrbar extraservice via personal i hemelektronikbutiken så fungerar Tech Troopers som en plattform. Personalen är extrajobbande studenter och andra, som registrerar sig i bolagets system med sina kompetenser och får betalt för varje utfört jobb.

Liknande modeller används av alla de företag som vill försöka dra nytta av de skalfördelar den såkallade delningsekonomin för med sig. Svenska startups som Urb-it, Universal Avenue och Vint, samt givetvis taxiappen Uber och uthyrningstjänsten Airbnb, är alla exempel på samma affärslogik. 

“Jag vill egentligen inte säga det, men visst, man kan kalla det för ett Uber för teknikstrul”, säger grundaren Jerker Vannerus och skrattar.

Modellen blir, enligt Jerker Vannerus, betydligt mer kostnadseffektiv än de tidigare lösningar för tekniksupport som funnits på marknaden. Många av de stora hemelektronikkedjorna har gjort satsningar på området, inte minst nu avsomnade Onoff som lanserade konceptet “Help” strax innan konkursen år 2011.

“Vår kostnadskostym är en helt annan. Dessutom är vår tillgänglighet extremt mycket större. Sådana här problem vill du ha hjälp med här och nu, inte vänta på öppettider i en butik någonstans”, säger han.

För ett ärende som går att lösa över telefon debiterar Tech Troopers kunden 149 kronor. Ett hembesök kostar 799 kronor. Den som vill teckna ett abonnemang kan betala 99 kronor i månaden och då få svar på obegränsat antal frågor.

Sådana här problem vill du ha hjälp med här och nu, inte vänta på öppettider i en butik någonstans.

På plats finns även ett samarbete med e-handlaren komplett.se, som skickar vissa supportfrågor vidare till Tech Troopers personal.

Tech Troopers grundades under hösten 2014 och öppnade för allmänheten strax efter årsskiftet. Ett tjugotal tekniker finns idag inkopplade i systemet. Tillsammans har de löst problem åt ungefär 700 kunder sedan starten.

“I dag täcker vi Stockholm, Göteborg och stora delar av Skåne för hembesök. Distansuppdrag tar vi över hela landet”, säger Jerker Vannerus.

Med 2,5 miljoner kronor i riskkapital från en grupp privata investerare hoppas han nu kunna skala upp verksamheten ordentligt.

“Nu kan vi få lite snabbare tempo i det vi gör. Målet när det blommat ut är att vi alltid ska kunna göra hembesök hos kunden, oavsett var i landet den befinner sig. Till nästa vår tror jag att vi kan vara redo för en ny runda, då hoppas jag på klart större pengar”, säger Jerker Vannerus.

Vad som kan konstateras är att konceptet ligger i tiden. I USA avslutade bolaget Hellotech, vars affärsidé är i det närmaste identisk med den hos Tech Troopers, en finansieringsrunda om drygt 80 miljoner kronor så sent som förra veckan. Bland investerarna i det amerikanska bolaget märks den namnkunniga riskkapitalfonden Accel Partners.

Hellotech grundades i januari 2015, ungefär samtidigt som Tech Troopers avslutade sin stängda betaperiod.

“Det visar ju att modellen värderas högt i USA, vilket är jättekul. Det känns som ett kvitto på att vi är rätt ute”, säger Jerker Vannerus.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera