Hoppa till innehållet

Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?

Med 50 Mkr i riskkapital från Google Ventures och Creandum hoppas svenska Resolution Games ta VR-världen med storm. Idag är det premiär för studions första spel.  

Gustav Stenmark är producent för vr-spelet Bait!, den första titeln från spelstudion Resolution Games i Stockholm.
Gustav Stenmark är producent för vr-spelet Bait!, den första titeln från spelstudion Resolution Games i Stockholm.Foto: Jesper Frisk

Vattenytan krusar sig försiktigt när fiskedraget slår i med ett högljutt “plopp”. Ur radion till vänster strömmar tillbakalutad banjomusik. Tre färgglada papegojor betraktar från en trädgren fiskelinan som sträcker ut sig framför dem. 

Idag, efter drygt ett halvårs utveckling, släpper den omtalade Stockholms-studion Resolution Games sitt första spel.

Bait! är en fiskesimulator för Samsungs Gear VR. Spelet är det första från Stockholms-studion Resolution Games.

VR, virtuell verklighet, har i spelvärlden främst förknippats med bombastiska rymdsimulatorer och högljudda actionspel. Ännu en nivå av inlevelse för de redan frälsta, med andra ord.

Det är just det som svenska Resolution Games, grundat av King-veteranen Tommy Palm och med flera tidigare King-medarbetare bland de anställda, vill ändra på.

Bolaget, som i somras tog in 50 Mkr i riskkapital från bland andra Google Ventures och Creandum, vill skapa VR-upplevelser för en bred publik. Utgångspunkten är enkla, avslappnande mobilspel snarare än aggressiva tävlingstitlar för hardcore-gamers.

Den heliga graalen? En supersuccé i nivå med Kings Candy Crush Saga, ett spel som nådde långt bortom de redan frälsta och blev till ett av historiens bäst säljande spel någonsin.


Gustav Stenmark är producent på Resolution Games. Foto: Jesper Frisk

“Vi har fokuserat på det jag själv tycker är så kul med fiske. Man vet aldrig vad man kommer att få upp, och sen glädjen när man lyckas fånga en stor fisk”, säger Gustav Stenmark, spelets producent.

Idén till Bait! har funnits med honom i nästan tio år, säger han. Inspirationen kommer från liknande spelmoment i Nintendo-spelserier som The Legend of Zelda och Animal Crossing.

“Från början hade jag tänkt mig ett mobilspel, eller kanske ett spel för bärbara spelkonsoller. VR dök egentligen inte upp på radarn förrän i fjol”, säger Gustav Stenmark.

Spelet är gratis att ladda ned. Resolution Games tjänar pengar på såkallade mikrotransaktioner – spelaren kan betala extra för bättre fiskebeten, som ger större chans att fånga mer sällsynta fiskar. 

Resolution Games har lagt mycket tid på att skapa en VR-upplevelse som ska vara tillgänglig för alla, säger han. I den framtid studion ser framför sig är tekniken allmängods, nästan som smarta mobiltelefoner är idag.

Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av.

“Många av de som kommer prova gör det för första gången. Vi har försökt skapa en behaglig miljö. Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av,” säger Gustav Stenmark.

“Vi har till exempel inga rörelser i spelet. Man sitter still på samma plats i alla scener. Ingen har riktigt knäckt hur man gör rörelser i VR utan risk för åksjuka.”

Bait! är gratis att ladda ned och spela. Resolution Games tjänar pengar på att sälja bättre fiskebeten, som ger större chans att fånga spelets mer sällsynta fiskar.

Klart är att det är en snabbt växande marknad som Resolution Games gör anspråk på. VR spås av vissa analytiker omsätta över 70 miljarder dollar redan år 2020.

Är Resolution Games en framtida storspelare på området?

“Vi hoppas det, absolut. Oavsett vilket tror jag vi har gjort ett spel som folk kommer att prata om”, säger Gustav Stenmark.

Bait! släpps idag, torsdag, för Samsung Gear VR. Versioner för andra VR-plattformar, som Oculus Rift och HTC Vive, är på prototypstadiet.

Läs även: Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera