Hoppa till innehållet

Efter börsraset – kan intäkter bli coolt igen?

Ett fortsatt börsfall kan tvinga mängder av startupbolag att ställa om från tillväxt till lönsamhet. Frågan är hur många som klarar av det.

I den kanske mest välkända scenen i filmen The Social Network sitter Sean Parker och Mark Zuckerberg på en restaurang.

”A million dollar isn’t cool. You know whats cool?”, säger Sean Parker och svarar själv: ”A billion dollars”.

Samtalet handlar om att Facebook ska börja sälja annonser på sajten för att tjäna pengar. I filmen, liksom i verkligheten, valde Mark Zuckerberg tillväxt före vinst. Annonserna fick vänta. Facebook levde på riskkapital och väntade fem år från starten 2004 till dess att de för första gången redovisade vinst. 

Då hade Facebook tagit in 615 miljoner dollar i riskkapital. Det är mycket pengar, men spelet gick hem. Bara det senaste kvartalet gjorde Facebook en vinst på 715 miljoner dollar. 

När aktiemarknaden nu skakat till börjar det viskas om vikten av lönsamhet i Silicon Valley. Vad händer om riskkapitalbolagen stryper pengakranarna? Vad händer om bolagen måste leva på sina egna intäkter?

Ända sedan dess har det varit en oskriven regel för hur ett internetstartup ska agera. Först användartillväxt, sedan intäkter. Någon gång efter det lönsamhet. Vi har snart haft ett helt årtionde där alla som pratat om intäkter och resultat känts... tja, lite mossiga. 

Di Digital skrev i somras en tillspetsad artikel om de svenska internetstartups som tjänar mindre än en pizzeria. Det är bolag som dragit Facebookstrategin till sin spets. Medan Facebook faktiskt hade intäkter på drygt 60 Mkr redan under sitt andra verksamhetsår pratar vi här om bolag som i vissa fall funnits i 6-7 år men som fortfarande knappt har några intäkter att visa upp, än mindre vinstsiffror.

Artikeln väckte en del munterhet men också stor irritation. Hur kan man vara så dum att man mäter startups efter intäkter, frågade flera. 

Men när aktiemarknaden nu i veckan skakat till börjar det plötsligt viskas om vikten av lönsamhet i Silicon Valley. Vad händer om riskkapitalbolagen stryper pengakranarna och bolagen måste leva på sina egna intäkter?

Facebook klarade av att ställa om till lönsamhet och stå på egna ben inom loppet av ett par år. Användarna stannade kvar, och blev fler, trots att Facebook slog på annonserna. Frågan som vi kommer att få svar på om aktierasen fortsätter är om Facebook-exemplet är regel eller undantag. Kan de flesta bolag med många användare enkelt ställa om från tillväxt till lönsamhet eller är det bara ett fåtal som klarar av det?

Om Twitter är regel och Facebook är undantag, då kan den här tioårsperioden snart vara en märklig parentes.

Twitter är ett oroande exempel. De har försökt gå i Facebooks fotspår, men nio år efter starten går bolaget fortfarande med förlust. Det finns en hel del argument för att de flesta bolag kommer att få det Twitter-svårt att ställa om till lönsamhet. Få bolag vet lika mycket om sina användare som Facebook, få bolag har samma enorma skala, få bolag har lyckats låsa in sina användare lika effektivt… Kort sagt, de flesta internetbolag har mer gemensamt med Twitter än med Facebook. 

Om så är fallet – om Twitter är regel och Facebook är undantag – då kan den här tioårsperioden snart vara en märklig parentes. Då kommer värderingsmodellerna smärtsamt att återgå till hur de såg ut innan Facebook.

”Vet du vad som är coolt?”, blir kanske frågan i filmen om nästa succébolag. Svaret? ”Intäkter”. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera