Hoppa till innehållet

Kan Nintendo Switch locka mobilspelarna?

Nintendo Switch har hyllats av användarna, men har den vad som krävs för att bli en storsäljare, frågar sig Di Digitals prylbloggare Thord D. Hedengren.

Thord D Hedengren är författare, startupgrundare och prylbloggare på Di Digital.
Thord D Hedengren är författare, startupgrundare och prylbloggare på Di Digital.

Nintendos nya konsol Switch är en intressant liten sak. Dels är det en hemmakonsol som du kopplar till din TV, och dels är det en bärbar konsol som du kan ta med dig vart du vill. Lösningen, att docka en tablet-lik spelenhet, är lika enkel som genialisk. Ironiskt nog var det vad många av oss hoppades på när företaget visade upp sin Wii U för första gången. Det sägs att många spelar främst på Wii U:s gamepad, huvudhandkontrollen som har en inbyggd tryckskärm, och om det stämmer så förklarar det troligen varför Switch är som Switch

Foto:

Wii U:s gamepad lät folk spela var som helst, men bara i hemmet och inom konsolens räckvidd.

Låt oss få det sagt först bara: Nintendo Switch är en väldigt trevlig konsol. Den känns långt från leksaksaffären och Wii U:s plastighet. Istället får vi en solid tablet med bra handkontroller, USB C-för laddning och inkoppling av Pro-kontrollen samt ett gränssnitt som känns modernt och användbart. Det är en produkt för en mer mogen publik, helt enkelt.

Frågan är bara om den kan sälja? För Nintendo måste dels tilltala konsolspelarna, och dels locka till sig mobilspelarna om de vill blir riktigt framgångs rika. Kan Nintendo övertyga spelarna att köpa en konsol som är underlägsen konkurrenterna prestandamässigt? Kan de erbjuda mervärde nog för att en iOS- eller Android-användare ska investera i såväl hårdvara som ett mer kostsamt ekosystem för enbart spel?

Många hävdar nej, det kan Nintendo aldrig lyckas med. Och visst, Switch och dess spel kommer inte rå på storsäljarna på App Store eller Play Store, inte i rena nedladdningssiffror eller i antal enheter med spelare. De kommer heller inte vinna över Call of Duty-spelarna från Sonys och Microsofts plattformar, där blir prestandan ett för stort argument mot Switch.

Nintendo försöker inte göra något av det här. De erbjuder, som vanligt, något helt nytt men samtidigt bekant. Intresset är skyhögt, Switch är slutsåld vilket förvisso säger mer än antal enheter tillgängliga än hur det kommer gå för konsolen i det långa loppet, men ändå. Det är en väldigt lyckad lansering, den bästa någonsin i Europa för en Nintendo-konsol meddelar Nintendo. Även i USA (också den största lanseringshelgen) och Japan (drygt 330 000 enheter, strax under Wii) har försäljningen gått bra. Dessutom har Nintendo något som ingen av konkurrenterna kan matcha, nämligen vad som kan bli tidernas bäst recenserade spel, The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Kritikerframgångarna där är larviga (96 av 100 på Metacritic just nu) men också helt berättigade, det är ett fantastiskt spel och en systemsäljare i sig. Kan Nintendo dra fler spel av liknande kaliber ur rockärmen så spelar det ingen roll att Switch har sämre prestanda än konkurrenterna, den kommer sälja ändå.

Läs mer: Blogg: Nokia är mobilmässans vinnare

Vilket för oss till mobilspelarna. Två saker sticker ut lite extra vad gäller att vinna över dessa. Den första är att långt ifrån alla mobilspelare har samma relation till Nintendo, Super Mario-spelen med flera som 70- och 80-talisterna. Förvisso är det en väldigt köpstark grupp men Nintendo vill gärna att tonåringarna sitter med en Switch snarare än i freemiumträsket på sin iPhone. Det är lättare sagt än gjort och Nintendo får förlita sig på att mammor och pappor vill sälja in sina ungar på den klassiska Nintendo-nostalgin. Mario är helt enkelt inte intressant för Angry Birds-generationen, de har inte samma koppling som NES- och Super NES-ägarna.

Läs mer: Blogg: ”8-bitarsspelen går igen”

Det andra problemet är att mobilspelarna redan är investerade i ett ekosystem, som dessutom är dominerat av gratisspel med inuti app-köp. Jämför det med att lägga ut 600 kr för ett spel, eller ens en hundring på Nintendos eShop, och det blir ytterligare en tröskel att övervinna. Förvisso är det larvigt att jämföra free to play-spel med AAA-titlar från någon av de traditionella spelutvecklarna, det är helt enkelt olika nivåer - och typer - av upplevelser. Det finns inget alternativ till Mario Kart 8 eller New Super Mario Bros. till vare sig iOS eller Android. Gott om försök, men inget som är i närheten. Det betyder dock inte att mobilspelen inte är bra nog, good enough är tillräckligt för några minuters förströelse.

Foto:

Nintendo Switch kan dockas till din TV, eller så tar du den med dig

Att investera i en spelkonsol är ett stort steg, då är spel ett stort intresse. Förr var det inte så, din telefon var inget alternativ, men idag är det en spelkonsol. Nintendo erbjuder bara en bättre bärbar spelkonsol, precis som PlayStation 4 gör gentemot Apple TV vad gäller spel. Allt detta kan ändras, kommer säkert att ändras, men just nu så är de stora spelupplevelserna kvar hos de traditionella formaten. Huruvida det betyder att det är spelupplevelserna som spelarna vill ha, som de letar efter, utöver de mest inbitna grupperna av gamers, är en annan femma.

Förr eller senare tar det slut på nostalgiska spelare som gärna investerar över 4 000 kr

Nintendo har lyckats med steg 1. De har lanserat Switch och sålt slut, aktien går upp, de har världens bästa spel (singular) enligt kritikerna. Bortsett lite småproblem med hårdvaran (typiskt och väntat vid större lanseringar) så kunde lanseringen inte gått bättre. Nu måste de fortsätta sälja, fortsätta imponera med sina spel samt intressera andra utvecklare för formatet. Förr eller senare tar det slut på nostalgiska spelare som gärna investerar över 4 000 kr för att återvända till Hyrule, för löftet om ett nytt Super Mario, för Mario Kart och Splatoon 2. Nintendo måste nå ut mer än så om de ska undvika Wii U-fiaskot.

Kommer de lyckas? Kan de få mobilspelarna att ge Switch en chans? Kommer Xbox One- och PS4-ägarna att köpa en konsol till?

Håller de The Legend of Zelda:  Breath of the Wilds nivå framöver så har Nintendo Switch en lysande framtid framför sig. Det är nog att hoppas på för mycket, men om något av de traditionella spelföretagen kan, så är det Nintendo.

Thord D. Hedengren är författare, skribent, och grundare av ett flertal företag, däribland byrån Odd Alice. Han har skrivit om nöjeskultur, internet, prylar och teknik sedan 90-talet. För Di Digital bloggar han om hur tekniken påverkar våra liv.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera