Hoppa till innehållet

Kan spelvärlden agera samhällsbyggare?

Glöm datorspel som underhållning. De kan också bygga det offentliga rummet. Det är utgångspunkten i en ny dokumentär där tittaren bland annat får en inblick i succén Mojangs FN-projekt.

Mojangs Lydia Winters följer i spåren av FN-projektet Block by Block – här i Nepal.
Mojangs Lydia Winters följer i spåren av FN-projektet Block by Block – här i Nepal.Foto: Från dokumentären Gaming the Real World.

För drygt fyra år sedan började spelutvecklaren Mojang samarbeta med FN:s program i stadsplaneringssyfte i utvecklingsländer – Block by Block.

Genom att använda succéspelet Minecraft är tanken att fler i samhället ska medverka i rekonstruktionen av raserade förorter, kåkstäder och dåligt planerade städer. Minecraft används som ett planeringsverktyg när offentliga platser ska byggas.

När nyhetsmedier började rapportera om Mojangs roll i programmet fick filmmakaren Anders Eklund på Lucky Day idén att göra en dokumentär om det. Dokumentären ”Gaming the Real World” har premiär på SVT på fredagskvällen.

”Jag har en son som spelar mycket Minecraft men när jag hörde om det här FN-projektet blev det en aha-upplevelse att man kan använda spel till annat än underhållning”, säger Anders Eklund på Luckyday film.

Vme-ZDvhFvI

Förutom att visas på SVT2 30 september kommer filmen även att laddas upp på Steam av spelbolaget Paradox 1 oktober.

I dokumentären får vi bland annat följa Mojangs community-ansvariga och varumärkesdirektör Lydia Winters. Man följer resan från hennes första avsnitt som Minecraft-youtuber till hennes nuvarande roll som ansvarig för de fullsatta community-träffarna ”Minecon”. 

”Innan jag blev involverad i det här projektet tänkte jag inte på offentliga platser på samma sätt. Jag har alltid haft tillgång till sådana. Som när jag bodde i Florida fanns alltid möjligheten att träffa folk på stranden eller i parken. Men när man börjar resa runt i världen inser man att alla inte har den möjligheten”, säger Lydia Winters. 

Foto:

På den årliga konferensen ”Minecon” samlas tusentals Minecraft-spelare. 2015 hölls Minecon i London.

I dokumentären visas exempel på hur offentliga platser har kommit till med hjälp av Minecraft, bland annat i Nepal. Istället för att arkitekter och politiker bestämmer hur det offentliga rummet ska se ut får personer från olika grupper i samhället, med hjälp av Minecraft, möjlighet att tycka till genom Block by Block.

”På senaste tid har folk äntligen börjat få upp ögonen för den betydelse spel kan ha i en mängd olika discipliner. Om man tar engagemanget som spelare har och lägger det engagemanget på världsproblem så tror jag att spel kan ha en enorm betydelse”, säger Lydia Winters.

Men Anders Eklund ville inte bara göra dokumentären om Block by Block.

”För att göra en feature behöver man ta ett större grepp om ämnet och inte bara gå in i Mojangs historia. Jag ville vidga det hela och började leta efter andra spel med liknande användningsområden”, säger Anders Eklund.

Läs även: Så ska FN bota främlingsfientlighet med VR

Det finns inte en uppsjö av exempel på det. Men ett annat svenskt spel dök upp. Det var Paradox Interactives Cities: Skylines, som går ut på att bygga och organisera en stad med ansvar för allt från infrastruktur till skattesatser.

Foto:

Spelet Cities: Skylines är utvecklat av Colossal Order och gavs ut av Paradox Interactive 2015.

Dokumentären lyfter samarbetet mellan Svensk byggtjänst, Stockholm Stad och Paradox, där studions spel har använts till för i stadsplaneringssyfte i Stockholms nya stadsdel Norra Djurgårdsstaden.

Men kan spel verkligen förändra hur världen ser ut? När Anders Eklund får frågan fastnar han inte i själva spelen utan ser till spelarna.

”När man pratar om att spel kan förändra världen är det nog gamers och spelcommunityn som är det absolut starkaste och man löser problem tillsammans med andra på ett helt annat sätt än förr. Det är många som säger att det är revolutionerande. Det är det som är den stora förändringen för en hel generation egentligen.”


Läs även: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Foto: Jesper Frisk

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera