För drygt fyra år sedan började spelutvecklaren Mojang samarbeta med FN:s program i stadsplaneringssyfte i utvecklingsländer – Block by Block.
Genom att använda succéspelet Minecraft är tanken att fler i samhället ska medverka i rekonstruktionen av raserade förorter, kåkstäder och dåligt planerade städer. Minecraft används som ett planeringsverktyg när offentliga platser ska byggas.
När nyhetsmedier började rapportera om Mojangs roll i programmet fick filmmakaren Anders Eklund på Lucky Day idén att göra en dokumentär om det. Dokumentären ”Gaming the Real World” har premiär på SVT på fredagskvällen.
”Jag har en son som spelar mycket Minecraft men när jag hörde om det här FN-projektet blev det en aha-upplevelse att man kan använda spel till annat än underhållning”, säger Anders Eklund på Luckyday film.
Vme-ZDvhFvI
I dokumentären får vi bland annat följa Mojangs community-ansvariga och varumärkesdirektör Lydia Winters. Man följer resan från hennes första avsnitt som Minecraft-youtuber till hennes nuvarande roll som ansvarig för de fullsatta community-träffarna ”Minecon”.
”Innan jag blev involverad i det här projektet tänkte jag inte på offentliga platser på samma sätt. Jag har alltid haft tillgång till sådana. Som när jag bodde i Florida fanns alltid möjligheten att träffa folk på stranden eller i parken. Men när man börjar resa runt i världen inser man att alla inte har den möjligheten”, säger Lydia Winters.
I dokumentären visas exempel på hur offentliga platser har kommit till med hjälp av Minecraft, bland annat i Nepal. Istället för att arkitekter och politiker bestämmer hur det offentliga rummet ska se ut får personer från olika grupper i samhället, med hjälp av Minecraft, möjlighet att tycka till genom Block by Block.
”På senaste tid har folk äntligen börjat få upp ögonen för den betydelse spel kan ha i en mängd olika discipliner. Om man tar engagemanget som spelare har och lägger det engagemanget på världsproblem så tror jag att spel kan ha en enorm betydelse”, säger Lydia Winters.
Men Anders Eklund ville inte bara göra dokumentären om Block by Block.
”För att göra en feature behöver man ta ett större grepp om ämnet och inte bara gå in i Mojangs historia. Jag ville vidga det hela och började leta efter andra spel med liknande användningsområden”, säger Anders Eklund.
Läs även: Så ska FN bota främlingsfientlighet med VR
Det finns inte en uppsjö av exempel på det. Men ett annat svenskt spel dök upp. Det var Paradox Interactives Cities: Skylines, som går ut på att bygga och organisera en stad med ansvar för allt från infrastruktur till skattesatser.
Dokumentären lyfter samarbetet mellan Svensk byggtjänst, Stockholm Stad och Paradox, där studions spel har använts till för i stadsplaneringssyfte i Stockholms nya stadsdel Norra Djurgårdsstaden.
Men kan spel verkligen förändra hur världen ser ut? När Anders Eklund får frågan fastnar han inte i själva spelen utan ser till spelarna.
”När man pratar om att spel kan förändra världen är det nog gamers och spelcommunityn som är det absolut starkaste och man löser problem tillsammans med andra på ett helt annat sätt än förr. Det är många som säger att det är revolutionerande. Det är det som är den stora förändringen för en hel generation egentligen.”
Läs även: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”