Hoppa till innehållet

Kan Telia ge Readly luft under vingarna?

Det går trögt för den hajpade tidsskrifttjänsten Readly. Bolaget missade omsättningsmålen för 2014 med råge. Nu sätter vd Per Hellberg hoppet till ett nytt samarbetsavtal med Teliasonera.

Foto: Readly

"Vi ska bli störst. Målet är att omsätta flera miljarder inom några år". Det var med de orden som Per Hellberg, vd för Readly, under förra våren förklarade att den internationella expansionen nu skulle inledas. Dessutom skulle användartillväxten i Sverige – som hittills gått trögt – ta fart på riktigt.

Ett år senare går det att konstatera att antalet betalande kunder ännu inte blivit så många som Per Hellberg hoppats på. Det stora genombrottet dröjer för tjänsten, som av ägarna beskrivits som ett Spotify för läsning. 

Bolagets mål var att under 2014 omsätta 150 miljoner kronor, betydligt mer än de enstaka miljoner som företaget drog in under 2013.

Även om Per Hellberg inte kan nämna några konkreta siffror för fjolåret, medger han nu för Di Digital att Readly missade försäljningsprognosen rejält.

Att samla nästan 1 200 olika tidningstitlar i en och samma tjänst tar tid i en konservativ bransch, något som förskjutit tidsplanen, berättar Per Hellberg. 

”Det var en nivå som vi gick rätt klart under. Vi har därför reviderat och skjutit fram tillväxtprognosen. När vi såg sättet som vi tänkte köpa in kunder på så märkte vi att det inte var tillräckligt effektivt”, säger han.

per hellberg

"Vi har reviderat och skjutit fram tillväxtprognosen", säger Per Hellberg, vd på Readly.

Istället har Readly fokuserat på att utveckla tjänsten och öka utbudet av magasin och böcker, förklarar Per Hellberg. I dag kan läsare som tecknar ett månadsabonnemang för 99 kr ta del av 16 000 tidningar från både svenska och utländska förlag.

Genom ett nytt samarbetsavtal med TeliaSonera, som börjar gälla den första juni i år, hoppas nu bolaget kunna inleda den snabba användartillväxt som delvis kom av sig. 

Globalt sett har Teliasonera över 70 miljoner mobilkunder i femton länder. Potentialen är alltså stor; något som Teliasoneras tidigare kampanjer ihop med musiktjänsten Spotify är ett bevis på, menar Per Hellberg.

Avtalet innebär i praktiken att Telia blir en återförsäljare för Readly.

”Exakt hur samarbetet kommer att se ut, skiljer sig beroende på marknad. Inledningsvis kommer Readly att bli en del av Teliasoneras produktstruktur i Sverige. Exempelvis kan Readly komma att ingå i någon typ av paketering när man köper en produkt hos Telia. Dessutom kommer befintliga kunder att kunna lägga till tjänsten”, säger han.

De mobilkunder som hoppas på gratis läsning kommer alltså att bli besvikna. Samarbetet är i första hand en marknadsföringsstrategi från Readlys sida för att nå fler potentiella köpare.

"När man inte hittar rätt med något helt nytt måste man arbeta med traditionell marknadsföring och investeringar. Det är vad samarbetet med Teliasonera handlar om."

Teliasonera å sin sida kommer att kompenseras genom att få en andel av de prenumerationsintäkter som operatörens kunder genererar till Readly.

Ett visst mått av självkritik kan anas när Per Hellberg motiverar det nya avtalet:

”I dag har många förväntningar på att du ska vara välkänd efter ett år – men när man inte hittar rätt med något helt nytt måste man arbeta med traditionell marknadsföring och investeringar. Det är vad samarbetet med Teliasonera handlar om”, säger han.

Readly planerar att investera 1,3 miljarder i marknadsföring fram till 2017. Och det är med riskkapital från fler svenska näringslivsprofiler och sportstjärnor som satsningen ska finansieras.

Genom två nyemissioner under fjolåret tog Readly in totalt 100 miljoner kronor från bland annat golfaren Jesper Parnevik och före detta tennisproffset Stefan Edberg.

Dessutom har Mats Qvibergs son, Johan Qviberg, investerat pengar i lästjänsten. 

Läs även: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera