"Vi ska bli störst. Målet är att omsätta flera miljarder inom några år". Det var med de orden som Per Hellberg, vd för Readly, under förra våren förklarade att den internationella expansionen nu skulle inledas. Dessutom skulle användartillväxten i Sverige – som hittills gått trögt – ta fart på riktigt.
Ett år senare går det att konstatera att antalet betalande kunder ännu inte blivit så många som Per Hellberg hoppats på. Det stora genombrottet dröjer för tjänsten, som av ägarna beskrivits som ett Spotify för läsning.
Bolagets mål var att under 2014 omsätta 150 miljoner kronor, betydligt mer än de enstaka miljoner som företaget drog in under 2013.
Även om Per Hellberg inte kan nämna några konkreta siffror för fjolåret, medger han nu för Di Digital att Readly missade försäljningsprognosen rejält.
Att samla nästan 1 200 olika tidningstitlar i en och samma tjänst tar tid i en konservativ bransch, något som förskjutit tidsplanen, berättar Per Hellberg.
”Det var en nivå som vi gick rätt klart under. Vi har därför reviderat och skjutit fram tillväxtprognosen. När vi såg sättet som vi tänkte köpa in kunder på så märkte vi att det inte var tillräckligt effektivt”, säger han.
Istället har Readly fokuserat på att utveckla tjänsten och öka utbudet av magasin och böcker, förklarar Per Hellberg. I dag kan läsare som tecknar ett månadsabonnemang för 99 kr ta del av 16 000 tidningar från både svenska och utländska förlag.
Genom ett nytt samarbetsavtal med TeliaSonera, som börjar gälla den första juni i år, hoppas nu bolaget kunna inleda den snabba användartillväxt som delvis kom av sig.
Globalt sett har Teliasonera över 70 miljoner mobilkunder i femton länder. Potentialen är alltså stor; något som Teliasoneras tidigare kampanjer ihop med musiktjänsten Spotify är ett bevis på, menar Per Hellberg.
Avtalet innebär i praktiken att Telia blir en återförsäljare för Readly.
”Exakt hur samarbetet kommer att se ut, skiljer sig beroende på marknad. Inledningsvis kommer Readly att bli en del av Teliasoneras produktstruktur i Sverige. Exempelvis kan Readly komma att ingå i någon typ av paketering när man köper en produkt hos Telia. Dessutom kommer befintliga kunder att kunna lägga till tjänsten”, säger han.
De mobilkunder som hoppas på gratis läsning kommer alltså att bli besvikna. Samarbetet är i första hand en marknadsföringsstrategi från Readlys sida för att nå fler potentiella köpare.
"När man inte hittar rätt med något helt nytt måste man arbeta med traditionell marknadsföring och investeringar. Det är vad samarbetet med Teliasonera handlar om."
Teliasonera å sin sida kommer att kompenseras genom att få en andel av de prenumerationsintäkter som operatörens kunder genererar till Readly.
Ett visst mått av självkritik kan anas när Per Hellberg motiverar det nya avtalet:
”I dag har många förväntningar på att du ska vara välkänd efter ett år – men när man inte hittar rätt med något helt nytt måste man arbeta med traditionell marknadsföring och investeringar. Det är vad samarbetet med Teliasonera handlar om”, säger han.
Readly planerar att investera 1,3 miljarder i marknadsföring fram till 2017. Och det är med riskkapital från fler svenska näringslivsprofiler och sportstjärnor som satsningen ska finansieras.
Genom två nyemissioner under fjolåret tog Readly in totalt 100 miljoner kronor från bland annat golfaren Jesper Parnevik och före detta tennisproffset Stefan Edberg.
Dessutom har Mats Qvibergs son, Johan Qviberg, investerat pengar i lästjänsten.
Läs även: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen