Med tolv egna tv-serier med artister som skådespelaren och filmproducenten Tim Robbins och Def Jam Records-grundaren Russell Simmons, ökar Spotify sitt videoinnehåll dramatiskt.
Spotify kommer att presentera planerna för sin första tv-serie under måndagen, ett år efter att ha börjat publicera klipp från BBC och Comedy Central på sin plattform. Avsnitten, som sträcker sig från några minuter till 15 minuter, kommer att finnas tillgängliga för Spotifys användare i Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland, uppger Bloomberg.
Läs även: Nu släpper Spotify sin videotjänst
Mannen bakom den nya satsningen är Tom Calderone, musiktjänstens innehållschef sedan i mars, som tidigare har tillbringat 17 år på Viacom. Genom att ta det som fungerade på Viacom till Spotify ska musiktjänsten producera video som kretsar kring musik, vare sig det är liveframträdande, musikhistoria eller baserade på popkultur.
Serien ”Landmark” kommer att handla om musikhistoria och hittills är produktionen igång för ett avsnitt om Beach Boys album ”Pet Sounds” och ett annat om Metallica. En annan serie ska handla om möten mellan hip hop-artister och en tredje om nästa fenomen inom dansmusik.
I fas två, kommer Spotify skapa komedier och animationer som ska anpassas till musiktjänstens unga publik. Tom Calderone kommer att resa till Los Angeles och London under de kommande veckorna för att diskutera Spotifys planer med potentiella partners.
”Musik kommer alltid vara det viktigaste men vår publik gillar oss och vill ha mer. Vi måste ta reda på en andra akt, och jag tror att det kommer att vara video”, säger Tom Calderone till Bloomberg.