Hoppa till innehållet

Kanye West till Apple: Köp Tidal!

Spekulationerna om att Apple förhandlar om att köpa musiktjänsten Tidal får nytt bränsle från oväntat håll. 

Kanye West vill att Apple köper den Jay Z-ägda musiktjänsten Tidal.
Kanye West vill att Apple köper den Jay Z-ägda musiktjänsten Tidal.Foto: Matt Sayles / AP

Det var i början av juli som det framkom att Apple förhandlar om att köpa den Jay Z-ägda musiktjänsten Tidal. Syftet, enligt tidningen Wall Street Journal, skulle vara att stärka den egna musiktjänsten Apple Music i konkurrensen med framförallt Spotify. 

Nu får uppgifterna stöd från ingen mindre än rapvärldens självutnämnde frälsare Kanye West, som på Twitter uppmanar Apple att slå till och "ge Jay checken för Tidal".

Ungefär 10 timmar senare avslutar Kanye West med en något kryptisk hälsning till Spotifys grundare:

Det är svårt att veta exakt hur inläggen ska tolkas, men de verkar åtminstone antyda att diskussioner pågår mellan Apple och Tidal. Klart är också att Kanye West tycks mån om att affären ska gå i lås.

Kanye West kan antas ha viss insyn i affären. Han har tidigare presenterats som delägare i Tidal, tillsammans med en rad andra popstjärnor som Madonna, Daft Punk, Rihanna och Beyoncé.

Tidal, tidigare Schibsted-ägda WIMP, köptes upp av artisten Jay Z under våren 2015 och nylanserades med stort buller och bång. Dock har tjänsten haft svårt att komma ikapp konkurrenterna sett till antal användare. Enligt egen uppgift betalar ungefär 4,2 miljoner människor idag för Tidal. 

En affär med Apple skulle vara vettig av flera skäl. Ett sammanslaget Apple Music-Tidal skulle komma flera steg närmare Spotify sett till antal betalande användare. Tidal har även goda relationer med flera popstjärnor, bland andra ovan nämnda delägare, vilket rimligen ger tjänsten en bra förhandlingsposition om till exempel exklusiva skivsläpp. 

Tillsammans skulle Apple Music och Tidal ha närmare 20 miljoner betalande användare, att jämföra med Spotifys dryga 30 miljoner. 

Nyligen framkom uppgifter om att även Soundcloud, en annan musiktjänst som haft svårt att få fart på affärerna, letar efter en ny ägare. De svenska grundarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss uppges vilja ha 1 miljard dollar, motsvarande drygt 8,5 miljarder kronor, för sitt bolag.

Läs även: Analys: Spotify, Pandora, Tidal, Soundcloud – vem köper vem?

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera