Annons
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.

Karma tecknar nya avtal och satsar på matsvinn

En digital revolution väntar vården SPONSRAT AV Cognizant

Scen från The Solus Project, som är utvecklat av Uppsalabaserade Teotl opch lanserades 2016.

Tobii utökar vr-samarbete med Uppsalastudion Teotl

Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Optolexias verktyg kartlägger hur dina ögon rör sig då du läser text.

Nya miljoner ska ta deras dyslexi-startup till USA

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Karma tecknar nya avtal och satsar på matsvinn

Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.
Shoppingplattformen Karma ändrar strategi och satsar på att hjälpa restauranger och kaféer minska sitt matsvinn. Nu knyter man avtal med kafékedjan Waynes Coffee och Sveriges ledande restauranggrossist Martin & Servera.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Shoppingplattformen Karma (NTL) lockade i fjol till sig ett par miljoner kronor i riskkapital från en ny investeringsfond med namnet DHS Venture Partners. Bakom fonden, som bara investerar i entreprenörer med koppling till Handelshögskolan, står bland andra Lars Lindgren, som startat Svenska riskkapitalföreningen. Bland affärsänglarna som investerade i bolaget kan namnas Mattias Miksche (NTL), Magnus Bergman, Daniel Laurén (NTL) och Daniel Frodin.

När Di Digital skrev om tjänsten i december i fjol var Karma ”en shoppingplattform som gav användarna rabatter på varor och tjänster”. Sedan dess har bolaget gjort en klassisk ”pivot”, eller vridning, mot matsvinn.

Vi såg att många restaurangägare laddade upp sin överskottsmat till försäljning

”Vi såg att många restaurangägare laddade upp sin överskottsmat till försäljning. Intresset var stort och vi bestämde oss för att fokusera på att lösa det problemet istället. Att kunna sälja färsk överskottmat. Ofta rör det sig om lagad mat som annars skulle slängas”, säger Karmas vd och medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Han uppger att Karma gjorde vridningen i våras och körde ett stort test under sommaren.

”De senaste veckorna har vi fått in över 1000 användare som har använt appen till att rädda mat. Vi har 40 restauranger som säljer ut och 100 som står på kö för att göra det”, säger han.

Hur reagerar ägarna på detta?

”Våra ägare står bakom vår pivot. Vi säljer 10–50 rätter per dag från kvalitetsrestauranger just nu. Vissa restauranger, som Vassa Eggen säljer nästan alltid slut”.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren beskriver matsvinn som en enorm och relativt outforskad sektor.

”Vi har 500 000 ton ätbart matsvin bara i Sverige varje år. En tredjedel kommer från konsumtion - restauranger, caféer och butiker - där Karma är verksamt. Men vi vill bli en global spelare inom matsvinn överlag”, säger han.

I dag säljer cirka 40 restauranger och kaféer i centrala Stockholm sin överskottsmat via Karma. Tre exempel är Vassa Eggen, Nybrogatan 38 och Koloni.

På senaste har man även tecknat avtal med kafékedjan Wayne’s Coffee samt Martin & Servera, Sveriges största restauranggrossist. Med Martin & Serveras rikstäckande organisation kan fler restauranger och caféer över hela landet registrera sig i Karma.

”På sikt vill vi bli en global spelare. I början av nästa år ska vi bestämma vilket nästa land blir i vår expansion. Ett intressant land är ju Frankrike där det är förbjudet för restauranger att slänga mat”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.


Läs mer: Martin & Servera drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet Kristina Ossmark, marknadsdirektör, och Sven Demtz-Helin, finanschef och vice vd på Martin & Servera. Foto: Martin & Servera

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post