Hoppa till innehållet

Karma tecknar nya avtal och satsar på matsvinn

Shoppingplattformen Karma ändrar strategi och satsar på att hjälpa restauranger och kaféer minska sitt matsvinn. Nu knyter man avtal med kafékedjan Waynes Coffee och Sveriges ledande restauranggrossist Martin & Servera.

Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, ekonomichef och Mattis Larsson, teknikchef.

Shoppingplattformen Karma (NTL) lockade i fjol till sig ett par miljoner kronor i riskkapital från en ny investeringsfond med namnet DHS Venture Partners. Bakom fonden, som bara investerar i entreprenörer med koppling till Handelshögskolan, står bland andra Lars Lindgren, som startat Svenska riskkapitalföreningen. Bland affärsänglarna som investerade i bolaget kan namnas Mattias Miksche (NTL), Magnus Bergman, Daniel Laurén (NTL) och Daniel Frodin.

När Di Digital skrev om tjänsten i december i fjol var Karma ”en shoppingplattform som gav användarna rabatter på varor och tjänster”. Sedan dess har bolaget gjort en klassisk ”pivot”, eller vridning, mot matsvinn.

Vi såg att många restaurangägare laddade upp sin överskottsmat till försäljning

”Vi såg att många restaurangägare laddade upp sin överskottsmat till försäljning. Intresset var stort och vi bestämde oss för att fokusera på att lösa det problemet istället. Att kunna sälja färsk överskottmat. Ofta rör det sig om lagad mat som annars skulle slängas”, säger Karmas vd och medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Han uppger att Karma gjorde vridningen i våras och körde ett stort test under sommaren.

”De senaste veckorna har vi fått in över 1000 användare som har använt appen till att rädda mat. Vi har 40 restauranger som säljer ut och 100 som står på kö för att göra det”, säger han.

Hur reagerar ägarna på detta?

”Våra ägare står bakom vår pivot. Vi säljer 10–50 rätter per dag från kvalitetsrestauranger just nu. Vissa restauranger, som Vassa Eggen säljer nästan alltid slut”.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren beskriver matsvinn som en enorm och relativt outforskad sektor.

”Vi har 500 000 ton ätbart matsvin bara i Sverige varje år. En tredjedel kommer från konsumtion - restauranger, caféer och butiker - där Karma är verksamt. Men vi vill bli en global spelare inom matsvinn överlag”, säger han.

I dag säljer cirka 40 restauranger och kaféer i centrala Stockholm sin överskottsmat via Karma. Tre exempel är Vassa Eggen, Nybrogatan 38 och Koloni.

På senaste har man även tecknat avtal med kafékedjan Wayne’s Coffee samt Martin & Servera, Sveriges största restauranggrossist. Med Martin & Serveras rikstäckande organisation kan fler restauranger och caféer över hela landet registrera sig i Karma.

”På sikt vill vi bli en global spelare. I början av nästa år ska vi bestämma vilket nästa land blir i vår expansion. Ett intressant land är ju Frankrike där det är förbjudet för restauranger att slänga mat”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.


Läs mer: Martin & Servera drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet Kristina Ossmark, marknadsdirektör, och Sven Demtz-Helin, finanschef och vice vd på Martin & Servera. Foto: Martin & Servera

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera