Hoppa till innehållet

Kenza och Googles app gör kunderna till designers

Bloggaren Kenza Zouiten klädföretag Ivyrevel backas av H&M. Nu lanserar bolaget ett unikt samarbete med Google där kunderna bjuds in att skapa sina egna plagg.

Med över 600.000 läsare på bloggen och 1,5 miljoner följare på Instagram är Kenza Zouitens Skandinaviens största bloggare. Hon är också den som först provat att skapa en klänning via appen.
Med över 600.000 läsare på bloggen och 1,5 miljoner följare på Instagram är Kenza Zouitens Skandinaviens största bloggare. Hon är också den som först provat att skapa en klänning via appen.

Att designa sina egna kläder är en dröm för många. Men ofta sätter pris och begränsad designkunskap stopp för det. Det vill modeföretaget Ivyrevel (NTL) ändra på.

”Vårt mål är att genom mode och tech flytta gränserna för vad mode kan vara och samtidigt hela tiden anpassa oss till kunden. Därför tog vi kontakt med världens största techbolag för ett år sedan och föreslog ett samarbete”, säger Aleksandar Subosic, medgrundare till Ivyrevel.

Tillsammans med flickvännen, tillika Skandinaviens största modebloggare Kenza Zouiten (NTL), samt brodern Dejan Subosic och barndomsvännen Gustav Springfeldt driver han sedan 2013 klädföretaget som kallar sig självt för ett digitalt modehus, bland annat för att de sköter marknadsföring och hämtar inspiration till kollektionerna på internet.

Med Google-samarbetet tar dock Ivyrevel digitalt till en ny nivå. Tillsammans lanserar de ett projekt som kallas Coded couture, där användaren via en app kan skapa en egendesignad klänning, så kallad Data dress (se videon här).

”Vi har precis lanserat en betaversion av appen bland noga utvalda influencers (påverkansperson på internet, Di:s anm) världen över”, säger Alex Subosic.

För att skapa det användarunika plagget samlas information om användaren in under en vecka. Baserat på hur användarens rörelsemönster och aktiviteter skapas ett unikt mönster och plagg. De första plaggen kommer att vara klara i mitten av mars, och appen kommer att lanseras till konsument senare i år.

”Det svåraste har varit att förvandla datan till design. Om du till exempel tränar fem gånger i veckan kan man tro att det ska vara en sportklänning, men om du också äter mycket snabbmat är det kanske en helt annan design som passar bättre.”

Hur har ni tänkt kring integritet?
”Integritet är viktigt för oss, och där tar vi endast emot den data som användarna är villiga att dela med oss. Dessutom kan vi stödja oss på Googles riktlinjer.”

Ivyrevel säljer i dagsläget skor, accessoarer och väskor via sin e-handel. Under 2015 omsatte bolaget 7,3 miljoner kronor och redovisade en förlust på drygt 5 miljoner kronor. Sedan i fjol äger klädkedjan H&M, via H&M-gruppen, en femtedel av Ivyrevel.

Läs mer: Nya H&M-miljoner till bloggaren Kenzas modebolag

”Att ha två av världens finaste bolag i respektive sfär, mode och tech, bakom oss är en dröm. Det visar också att även små entreprenörer kan lyckas attrahera jättar” säger Dejan Subosic.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera