Att designa sina egna kläder är en dröm för många. Men ofta sätter pris och begränsad designkunskap stopp för det. Det vill modeföretaget Ivyrevel (NTL) ändra på.
”Vårt mål är att genom mode och tech flytta gränserna för vad mode kan vara och samtidigt hela tiden anpassa oss till kunden. Därför tog vi kontakt med världens största techbolag för ett år sedan och föreslog ett samarbete”, säger Aleksandar Subosic, medgrundare till Ivyrevel.
Tillsammans med flickvännen, tillika Skandinaviens största modebloggare Kenza Zouiten (NTL), samt brodern Dejan Subosic och barndomsvännen Gustav Springfeldt driver han sedan 2013 klädföretaget som kallar sig självt för ett digitalt modehus, bland annat för att de sköter marknadsföring och hämtar inspiration till kollektionerna på internet.
Med Google-samarbetet tar dock Ivyrevel digitalt till en ny nivå. Tillsammans lanserar de ett projekt som kallas Coded couture, där användaren via en app kan skapa en egendesignad klänning, så kallad Data dress (se videon här).
”Vi har precis lanserat en betaversion av appen bland noga utvalda influencers (påverkansperson på internet, Di:s anm) världen över”, säger Alex Subosic.
För att skapa det användarunika plagget samlas information om användaren in under en vecka. Baserat på hur användarens rörelsemönster och aktiviteter skapas ett unikt mönster och plagg. De första plaggen kommer att vara klara i mitten av mars, och appen kommer att lanseras till konsument senare i år.
”Det svåraste har varit att förvandla datan till design. Om du till exempel tränar fem gånger i veckan kan man tro att det ska vara en sportklänning, men om du också äter mycket snabbmat är det kanske en helt annan design som passar bättre.”
Hur har ni tänkt kring integritet?
”Integritet är viktigt för oss, och där tar vi endast emot den data som användarna är villiga att dela med oss. Dessutom kan vi stödja oss på Googles riktlinjer.”
Ivyrevel säljer i dagsläget skor, accessoarer och väskor via sin e-handel. Under 2015 omsatte bolaget 7,3 miljoner kronor och redovisade en förlust på drygt 5 miljoner kronor. Sedan i fjol äger klädkedjan H&M, via H&M-gruppen, en femtedel av Ivyrevel.
Läs mer: Nya H&M-miljoner till bloggaren Kenzas modebolag
”Att ha två av världens finaste bolag i respektive sfär, mode och tech, bakom oss är en dröm. Det visar också att även små entreprenörer kan lyckas attrahera jättar” säger Dejan Subosic.