Kickstarter drar igång en oberoende granskning av kampanjen där 25 miljoner kronor gick upp i rök. Det skandaldrabbade drönarprojektet har satt trovärdigheten för hela crowdfundingkonceptet på spel.
Mimi Billing
Text
Kickstarterkampanjen för Zano, en intelligent drönare liten nog att passa i handen, drog igång i januari i år. Kampanjen lyckades samla in drygt 25 miljoner kronor men strax efter de 600 drönarna hade leverats visade det sig att de knappt kunde flyga, skriver Gizmondo.
Efter minidrönarens kollaps gick bolaget bakom drönaren, Torquing Group, i konkurs i november.
Förutom att kampanjen för minidrönaren Zano tog in 2 miljoner pund utan att leverera en fungerande produkt, så har misslyckandet även skadat Kickstarters rykte. Nu tar crowdfundingföretaget in journalisten Mark Harris för att granska vad som hände.
Förutom att granska vart kapitalet tog vägen ska Mark Harris även titta på Kickstarters roll i händelseförloppet, skriver han i en blogg.
Kickstarter har den senaste tiden hamnat i fokus vid ett flertal tillfällen i och med tveksamma produkter. Senast i oktober slängde Kickstarter ut laserrakhyveln Skarp, efter att det hade kommit fram att laserhyveln inte existerade.
Svensken bakom laserhyveln Skarp tog sin crowdfundingkampanj till Kickstarters konkurrent Indiegogo efter att ha slängts ut. På Indigogo lyckades han få in motsvarande nästan 4 miljoner kronor till laserhyveln, trots att den inte existerar.
Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.
Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar:
– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’
Martin Rolinski, medproducent, tillägger:
– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.
Skapa minnen som varar
Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.
– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.
Boka platser redan nu
Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.
– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev