Hoppa till innehållet

Kickstarter-uppror när Telenor tar in Pugz-lurar i butik

Hörlurarna Pugz samlade in 13 miljoner kronor på Kickstarter i fjol. Nu börjar Telenor sälja hörlurarna – trots att många Kickstarter-kunder fortfarande väntar på leverans.

I fjol slog bröderna Vahid och Hamid Toosi rekord på crowdfundingsajten Kickstarter när de lyckades samla in över 13 Mkr till sina trådlösa hörlurar Pugz. 

Men historien tog en sur vändning efter en regeländring hos Apple. För Iphone-ägare satte den i praktiken stopp för just det som gjorde Pugz hörlurar unika – möjligheten att ladda dem samtidigt som de används för att lyssna på musik.

Hörlurarna säljs dock ändå, och laddnings-funktionaliteten finns kvar i versionen för Android. 

Projektet har även drabbats av stora förseningar. Fortfarande, mer än ett år efter det att Kickstarter-kampanjen gick i mål, vittnar många kunder om att de ännu inte fått sina hörlurar levererade.

Det hindrar dock inte Pugz från att nu teckna ett återförsäljaravtal med operatörsjätten Telenor, som kommer att erbjuda de trådlösa hörlurarna i butik med start i oktober.

Pugz Kickstartersajt råder det upprorsstämning i kommentarsfältet. Många köpare tolkar avtalet med Telenor som att Pugz väljer att leverera produkter till dem istället för att fullfölja sina leveranser till de tidiga Kickstarterköpare som betalade för sina lurar redan i fjol.

Läs även: Apple sätter krokben för Kickstarter-succén Pugz

”Det är skamligt att strunta i sina backers och sälja ut till en stor spelare istället”, skriver en kund.

”Att skicka till butik istället för till oss som förbeställt måste väl vara ett brott mot reglerna”, skriver en annan.

”Det känns såklart superkul”, säger Pugz medgrundare Vahid Toosi om avtalet med Telenor, men avböjer att avslöja storleken på affären.

Vad gäller Kickstarter-leveranserna säger han att de två sakerna inte påverkar varandra.

”Det är inte så att vi tagit från Kickstarter-volymerna för att förse Telenor. Vi har alla hörlurar som behövs på vårt lager. Det som tar tid är att få ut dem”, säger han.

”Totalt rörde det sig om ca 15 000 hörlurar som skulle packas, adressetiketteras och skickas iväg där stora delar redan lämnat vårt lager. Vi är 2 personer som står och packar hela dagarna. Det är det som tar tid”, säger han.

Enligt Vahid Toosi har alla Kickstarter-kunder i Sverige nu fått paket skickade till sig från Pugz. Han uppskattar att resterande kommer ha lämnat inom 14 dagar.

”Det handlar om den mänskliga faktorn. Vi hinner helt enkelt inte jobba snabbare än vi gör”, säger Vahid Toosi.


”Pugz hade två val: Svika fansen eller börja gräva sin egen grav”

Foto: Patrik Olsson

Kritiken mot Pugz är ännu ett exempel på det stålbad som väntar techbolag efter en succé på Kickstarter, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera