Hoppa till innehållet

Kinas inbromsning slår mot Alibaba

E-handelsjätten Alibaba faller på börsen. Sämre försäljning i takt med att Kinas ekonomi börjat hacka skapar stora frågetecken för bolaget.

Kinas ehandelsjätte Alibaba tappar fart.
Kinas ehandelsjätte Alibaba tappar fart.

Den kinesiska börsen har hackat oroväckande de senaste månaderna. Börsraset under juni har de senaste dagarna också följts upp av devalveringar av landets valuta. Det har blivit tydligt för omvärlden att allt inte står rätt till i Kina ekonomi.  

Inbromsningen i Kina syns nu också på e-handelsgiganten Alibaba. När bolaget i dag rapporterade sitt kvartalsresultat var försäljningstillväxten den lägsta på mer än tre år. Försäljningen växte med 28 procent i kvartalet jämfört med en snittillväxt på 56 procent för de senaste 12 månaderna. 

"Internethandeln i Kinas större städer är redan mättad", sa analytikern Li Muzhi till Bloomberg

Aktiemarknad fick en viss tröst efter de missade försäljningssiffrorna. Alibabas styrelse, där svenska Börje Ekholm sitter, meddelade att Alibaba ska genomföra aktieåterköp för 4 miljarder dollar. Men det räckte inte för att få marknaden på gott humör. 

Under onsdagen handlades Alibaba-aktien för runt 73 dollar, den lägsta nivån sedan noteringen i november.

När Alibaba börsnoterades för ett knappt år sedan var det den största börsnoteringen i USA någonsin. Bolaget värderades då till 168 miljarder dollar och noteringen blev en succé med en rusande aktiekurs. Euforin har dock alltmer förbytts till skepsis. I år har Alibaba haft en dyster resa på börsen. I takt med att oron för den kinesiska ekonomin ökat har aktien fallit med runt 30 procent på New York-börsen. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera