Appen Dreams lanserades för knappt två veckor sedan, men bolaget bakom har redan hunnit bli ett av de mest omtalade i den svenska fintech-sektorn.
Affärsidén är att göra sparande roligt och engagerande. I Dreams-appen sätter användaren upp mål och uppmuntras att avstå från onödiga köp, på ett sätt som för tankarna till en träningsapp.
Bolaget tog i somras in en första finansieringsrunda om 5 Mkr från bland andra den tidigare Aftonbladet-chefen och Springfield-grundaren Anna Settman. Nu fylls kassan på ytterligare med 10 Mkr.
Bland de nya investerarna märks Thomas Hartwig, medgrundare och tidigare teknikchef på speljätten King, Kjell Hedman, tidigare vd på Landshypotek Bank, Lena Apler, affärsängel och grundare av Collector, Truecaller-chefen Ted Nelson samt affärsängeln Filip Grufman.
Henrik Rosvall är vd och grundare på spar-appen Dreams. Foto: Dreams.
“Det här är personer vi haft en dialog med under en tid. Vi har försökt få dem involverade och därför gjorde vi en extra finansieringsrunda”, säger han.
Pengarna ska investeras i den pågående utvecklingen av Dreams-appen, som nu växlar upp ambitionerna rejält. Till hösten vill bolaget erbjuda både egna fonder, där användarna kan placera sina sparpengar, samt ett eget lönekonto med tillhörande betalkort.
Dreams olika tjänster byggs ovanpå en infrastruktur från samarbetspartnern Ålandsbanken. Dock är Henrik Rosvall noga med att det är Dreams, inte Ålandsbanken, som har all kontakt med användaren.
“Vi är vårt eget varumärke och vi äger relationen till slutkunden. Vi ser på Ålandsbanken som en tjänsteleverantör”, säger Henrik Rosvall.
Många banker har förstått att de inte kommer kunna äga hela värdekedjan själva.
Det är ett konstaterande som sannolikt sticker i ögonen på många i bankvärlden. Om allt går enligt plan kan alltså Dreams fungera som ett fullgott alternativ för många privatsparare redan till hösten.
Spar-appen Dreams uppmuntrar användaren att sätta upp mål och undvika onödiga utgifter.
Inom en snar framtid vill Henrik Rosvall ta in ytterligare 40 och 60 Mkr för att bekosta marknadsföring och internationell expansion. Planen är att gå in på den finska marknaden under 2017.
Han vill inte avslöja hur många användare tjänsten har idag, knappt två veckor efter lansering.
“Det jag kan säga är att användarna i snitt sparat 350 kronor under sin första vecka med oss. Det är betydligt mer än vi hade hoppats på”, säger Henrik Rosvall.