Hoppa till innehållet

King-grundare gör sin andra hund-investering

Grundarna av spelbolaget King verkar ha hittat ett riktigt nischat område för sina startup-investeringar. Nu gör de sin andra investering i hund-sektorn. 

Förspänt. King-grundarna investerar i sin andra hundpassningsapp.
Förspänt. King-grundarna investerar i sin andra hundpassningsapp.Foto: TT

Det var i november förra året som speljätten Activison Blizzard köpte ut King från börsen. Prislappen på drygt 50 miljarder kronor gjorde flera av Kings grundare till miljardärer med stora summor att investera. 

Läs mer: Activision Blizzard köper King

I början av året stod det klart att några av Kings nyblivna miljardärer startat ett gemensamt investeringsbolag, Sweet Capital. Bolaget gjorde för ett par veckor sedan sin första investering i det brittisk-israeliska bilsäkerhetsföretaget Carfoldio som tillverar bilbarnstolen Mifold

Nu gör Sweet Capital sin andra investering när de går in i hundpassningsföretaget Dog Buddy, skriver nyhetssajten Breakit

Dog Buddy matchar ihop hundpassare med hundägare via sin plattform och fungerar alltså som ett slags Airbnb för hundar. Bolaget är grundat i London av svensken Richard Setterwall som planerar att lansera plattformen i Sverige under våren. Hur mycket pengar Sweet Capital går in med i Dog Buddy är inte känt men vid bolagets tidigare investering i Carfoldio handlade det till exempel om 13 miljoner kronor.

Faktum är att investeringen i Dog Buddy är den andra investeringen på kort tid som görs av tidigare King-grundare i "hund-tech". Bara för ett par veckor sedan skrev Di Digital om hundappen Happytail som fick in en investering från Kings medgrundare Lars Markgren och tidigare studiochef Marcus Wallén.

Happytail är en plattform som parar ihop hundägare med potentiella hundvakter. Affärsidén är med andra ord identisk med Dog Buddys. King-grundarna ser därmed ut att få konkurrera med varandra i kampen om att ta fram den största plattformen för hundpassning. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera