Hoppa till innehållet

King-grundaren efter miljardbudet: “Vi blir kvar i Stockholm”

Speljätten King blir kvar i Stockholm efter miljardförsäljningen till Activision Blizzard. Det säger bolagets vd och medgrundare Riccardo Zacconi till Di Digital.

Kings vd och medgrundare Riccardo Zacconi
Kings vd och medgrundare Riccardo ZacconiFoto: Jeff Gilbert

Miljardbudet från Activision Blizzard sätter punkt för en av den svenska teknikhistoriens mest makalösa tillväxtresor. King, som grundades år 2003 i Stockholm, når idag nära en halv miljard spelare varje månad tack vare megasuccér som Candy Crush Saga.

Activision Blizzard, som ger ut spel som World of Warcraft och Call of Duty, erbjuder 5,9 miljarder dollar, motsvarande ungefär 50 miljarder kronor, för det svenskgrundade bolaget.

King kommer att drivas vidare som ett fristående bolag inom Activision Blizzard-koncernen och affären är tänkt att gynna båda parter. Det säger Kings vd och megrundare Riccardo Zacconi till Di Digital.

King hoppas dra nytta av Activision Blizzards portfölj av starka varumärken. Activision Blizzard ser King som en entrébiljett till mobilspelsmarknaden, en kraftigt växande sektor som USA-jätten hittills haft svårt att ta sig in på.

Den överväldigande majoriteten av spelbolag kämpar för att nå fler kvinnliga spelare. Kings problem är det motsatta, säger Riccardo Zacconi:

“Vi har som uttalad strategi att gå in i nya genrer. Framförallt är vi i behov av fler manliga spelare. I dag är 60 procent av våra spelare kvinnor. Activision ger oss varumärken och en spelportfölj som är starkare bland män”, säger Riccardo Zacconi.

Riccardo Zacconi bekräftar vidare att Kings verksamhet blir kvar i Stockholm, även om han inte vill diskutera exakt i vilken form.

Idag jobbar drygt 400 personer på Kings två spelstudior i staden.  

“King grundades i Stockholm och bolagets hjärta och själ finns kvar där. Det gäller även om vi nu har teknik och kreativ utveckling även i andra städer,” säger han.

“Sebastian (Knutsson, kreativ chef) och Thomas (Hartwig, teknisk chef) kommer att stanna i Stockholm. Våra rötter är i den staden,” fortsätter Riccardo Zacconi.

King grundades i Stockholm. Bolagets hjärta och själ finns kvar där.

Riccardo Zacconi är största ägare i King med 9,7 procent av aktierna. Hans andel är värd ungefär 5 miljarder kronor i en försäljning till Activision Blizzard. Medgrundaren Sebastian Knutsson äger 5,5 procent och Stephane Kurgan, Kings operativa chef, äger 2,6 procent av bolaget.

Exakt vad han tänker göra med de nyvunna miljarderna vill Riccardo Sacconi inte kommentera.

“Men jag stannar kvar i bolaget långsiktigt. Jag har ett ansvar gentemot både de nya ägarna och våra anställda”, säger han.

Kings aktie har åkt berg- och dalbana på New York-börsen sedan noteringen i fjol. Dagens försäljning sker på en nivå som ligger nära 30 procent under noteringskursen.

Riccardo Zacconi försvarar ändå beslutet att börsnotera bolaget:

“Långsiktigt var det rätt beslut. Det tyckte jag då och det tycker jag fortfarande. Den här försäljningen var ingenting vi planerat för, men möjligheten dök upp och det är en bättre väg framåt för bolaget”, säger Riccardo Zacconi.

Läs även: Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

Läs även: Kommentar: Uppköpet en livboj för King

Grafik: Två Mojang, fyra Volvo Personvagnar, ett Skype – så stor är King-affären

Webb-tv om affären: "Ett nytt kapitel i sagan om Candy Crush"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera