I höst öppnar spelföretaget King sin andra studio i Stockholm. Ett stenkast från huvudkontoret med över 400 anställda ska ett mindre team utvecklare testa nya idéer och oprövade koncept.
"Vi försöker göra någonting nytt. Vi tror att utvecklingen på mobil handlar mycket om smartare social interaktion. Vi vill också göra spelen lite djupare och mer avancerade än de varit", säger Kings grundare och chief creative officer Sebastian Knutsson till Di Digital.
King, som noterades på New York-börsen i fjol, är fortfarande mer eller mindre synonymt med megahitten Candy Crush Saga. Med flera miljarder nedladdningar är det ett av de mest spridda mobilspelen någonsin. Drygt tre år efter lanseringen står Candy Crush-serien fortfarande för 38 procent av Kings intäkter.
Den siffran har sjunkit rejält sedan börsnoteringen – då stod Candy Crush för nära 80 procent av Kings intäkter – men bolagets stora utmaning är den samma: Hitta fler framgångsrika spelkoncept. Att något av dem skulle slå lika stort som just Candy Crush ser dock Sebastian Knutsson som osannolikt.
Man kan inte bygga en plan för sånt. Det är så mycket som måste samspela, det går inte att fabricera.
"Vår finanschef sa det bäst, jag kommer aldrig be om ursäkt för att Candy Crush är så stort. Alla våra teams siktar hela tiden på att bli nästa Candy Crush, men vi räknar inte med att något av dem lyckas", säger Sebastian Knutsson.
"Det är en fantastisk succé som vi ska vara stolta över. Men man kan inte bygga en plan för sånt. Det är så mycket som måste samspela, det går inte att fabricera", fortsätter han.
Strategin framåt handlar om att få in flera titlar på topplistorna, snarare än att jaga nästa supersuccé, enligt Sebastian Knutsson. King har totalt tretton spelstudior runt om i världen, inklusive de två i Stockholm. Särskilt fokus ligger nu på att testa och uppfinna nya genrer.
"Förra året släppte vi fem mobilspel. Fyra av dem låg med på top grossing-listan i USA. Vårt mål är att dominera topp 20 eller topp 50", säger han.
"De som försöker kopiera Candy Crush och Clash of Clans blir väldigt sällan ettor. Målet är att hitta det som ingen annan hittat. Vi räknar med att hälften av alla spel vi startar internt aldrig ser dagens ljus. Och då räknar vi med att göra ännu fler prototyper i den nya studion", säger Sebastian Knutsson.
Som Di Digital tidigare rapporterat om har flera profilerade spelutvecklare nyligen valt att lämna King för att starta eget. Bland dem Tommy Palm, tidigare “games guru” på företaget, samt Alexander Ekvall, tidigare ansvarig för mobilutvecklingen av Candy Crush Saga. Sebastian Knutsson tar utvecklingen med ro:
"Det är naturligt att cykeln ser ut så, långsiktigt är det bra för ekosystemet. Många av dem kommer vi att ha en bra relation med och jag är säker på att de kommer göra väldigt fina spel. Därefter är det nog inte omöjligt att vissa kommer tillbaka till King för att få hjälp med marknadsföringen", säger han.
Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm
Läs även: King-chefen hoppar av, vill skapa Sveriges nya mobiljätte