Hoppa till innehållet

King-grundaren: “Vi räknar inte med ett nytt Candy Crush”

Mindre team, fler prototyper och oprövade idéer. Det är receptet när speljätten King öppnar en ny studio i Stockholm. Men grundaren Sebastian Knutsson har inga större förhoppningar om ännu en monsterhit i klass med Candy Crush Saga.

Sebastian Knutsson är medgrundare och "chief creative officer" på King.
Sebastian Knutsson är medgrundare och "chief creative officer" på King.Foto: Jesper Frisk

I höst öppnar spelföretaget King sin andra studio i Stockholm. Ett stenkast från huvudkontoret med över 400 anställda ska ett mindre team utvecklare testa nya idéer och oprövade koncept.

"Vi försöker göra någonting nytt. Vi tror att utvecklingen på mobil handlar mycket om smartare social interaktion. Vi vill också göra spelen lite djupare och mer avancerade än de varit", säger Kings grundare och chief creative officer Sebastian Knutsson till Di Digital.

King, som noterades på New York-börsen i fjol, är fortfarande mer eller mindre synonymt med megahitten Candy Crush Saga. Med flera miljarder nedladdningar är det ett av de mest spridda mobilspelen någonsin. Drygt tre år efter lanseringen står Candy Crush-serien fortfarande för 38 procent av Kings intäkter.

Den siffran har sjunkit rejält sedan börsnoteringen – då stod Candy Crush för nära 80 procent av Kings intäkter – men bolagets stora utmaning är den samma: Hitta fler framgångsrika spelkoncept. Att något av dem skulle slå lika stort som just Candy Crush ser dock Sebastian Knutsson som osannolikt.

Man kan inte bygga en plan för sånt. Det är så mycket som måste samspela, det går inte att fabricera.

"Vår finanschef sa det bäst, jag kommer aldrig be om ursäkt för att Candy Crush är så stort. Alla våra teams siktar hela tiden på att bli nästa Candy Crush, men vi räknar inte med att något av dem lyckas", säger Sebastian Knutsson.

"Det är en fantastisk succé som vi ska vara stolta över. Men man kan inte bygga en plan för sånt. Det är så mycket som måste samspela, det går inte att fabricera", fortsätter han.

Strategin framåt handlar om att få in flera titlar på topplistorna, snarare än att jaga nästa supersuccé, enligt Sebastian Knutsson. King har totalt tretton spelstudior runt om i världen, inklusive de två i Stockholm. Särskilt fokus ligger nu på att testa och uppfinna nya genrer.  

"Förra året släppte vi fem mobilspel. Fyra av dem låg med på top grossing-listan i USA. Vårt mål är att dominera topp 20 eller topp 50", säger han.

"De som försöker kopiera Candy Crush och Clash of Clans blir väldigt sällan ettor. Målet är att hitta det som ingen annan hittat. Vi räknar med att hälften av alla spel vi startar internt aldrig ser dagens ljus. Och då räknar vi med att göra ännu fler prototyper i den nya studion", säger Sebastian Knutsson.

Som Di Digital tidigare rapporterat om har flera profilerade spelutvecklare nyligen valt att lämna King för att starta eget. Bland dem Tommy Palm, tidigare “games guru” på företaget, samt Alexander Ekvall, tidigare ansvarig för mobilutvecklingen av Candy Crush Saga. Sebastian Knutsson tar utvecklingen med ro:

"Det är naturligt att cykeln ser ut så, långsiktigt är det bra för ekosystemet. Många av dem kommer vi att ha en bra relation med och jag är säker på att de kommer göra väldigt fina spel. Därefter är det nog inte omöjligt att vissa kommer tillbaka till King för att få hjälp med marknadsföringen", säger han.

Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm

Läs även: King-chefen hoppar av, vill skapa Sveriges nya mobiljätte

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera