Hoppa till innehållet

King-grundarnas Sweet Capital lockar startups med sovplats i London

För snart ett år sedan startade King-grundarna sitt riskkapitalbolag Sweet Capital. Huvudkontoret ligger i flottaste Mayfair i London, där man bland annat erbjuder övernattning till de startupbolag som kommer på besök.

I flottaste Mayfair har Sweet Capital sitt kontor.
I flottaste Mayfair har Sweet Capital sitt kontor.

(Di Digital/London) King-miljardärernas riskkapitalbolag Sweet Capital (NTL) började investera i techbolag i början av året och har hittills köpt in sig i flera bolag, däribland Dogbuddy (NTL), Shim (NTL) och Arthro Therapeutics (NTL). För mindre än en vecka sedan kunde Di Digital rapportera att riskkapitalbolaget nu är i farten att stänga en till fond, en som är avsevärt större än den första, som låg på 90 miljoner kronor. 

Samtidigt fortsätter business as usual på Sweet Capitals huvudkontor i Mayfair i London. Mayfair är kanske ett av Londons dyraste kvarter där lyxhotell varvas med försäljningsställen av Porsche och Bentley men även klädmärken som Belstaff, Balenciaga och Céline. Samtidigt lyser de vanliga, lite nedgångna pubbarna med sin frånvaro.

Här kan startupgrundarna sova om de kommer på besök

Ett stenkast från Berkeley Square Gardens ligger ingången till byggnaden där Sweet Capital huserar. Den oansenliga entrén får en nästan att rygga bakåt efter lyxen som ombonar övriga ingångar. Det är en helt vanlig entré med ett obemannat bord och den typiska engelska heltäckningsmattan.

Foto:

Den oansenliga entrén till byggnaden där Sweet Capital har sitt kontor.

På fjärde våningen öppnas dörren till Sweet Capitals kontor av vd:n Christian Dörffer. Med en kopp svart kaffe (mjölken var slut) går vi igenom den långa korridoren och passerar ett badrum med dusch, ett rum där King-grundaren Riccardo Zacconis välgörenhetsstiftelse arbetar ifrån och ett rum med en dubbelsäng.

”Här inne kan startupgrundarna sova om de kommer på besök”, säger Christian Dörffer under husesynen.

Läs även: Miljardärerna bakom King drar ihop ny riskkapitalfond 

I lokalens stora öppna rum är en del inrett med skrivbord och datorer och den andra med en soffgrupp. 

”Vi ville att det här skulle kännas mer som ett hem än som ett kontor”, säger Christian Dörffer.

”Att vi är i Mayfair var inte ett medvetet val utan vi hamnade här mest för att vi letade efter en ledig lokal och den här låg tillräckligt centralt och hade det vi behövde.”

Vi ville att det här skulle kännas mer som ett hem än som ett kontor.

För tillfället arbetar Christian Dörffer och Alan Fung, tidigare marknadschef på King, från Sweet Capitals kontor i London men det finns plats för fler. Dessutom uppger Christian Dörffer att mycket tid tillbringas i Silicon Valley där det finns fler bolag som har den inriktning som Sweet Capital nu ska fokusera på – mobila konsumenttjänster. 

Foto:

Alan Fung och Christian Dörffer i soffan på Sweet Capitals kontor.

”Vår nya strategi gör att vi kan fokusera enbart på den här typen av bolag när de befinner sig i ett tidigt skede. Vår plan är inte att bli ett riskkapitalbolag utan fungera mer som ett familjeföretag. Fördelen med det är att vi kan vara mer flexibla. Så vi kommer inte att öronmärka en viss del av fonden för senare rundor men vi har gjort en budget för ett antal år så att vi kan göra följdinvesteringar när det är rimligt”, säger Christian Dörffer. 

Christian Dörffer uppger att bolaget har gjort en investering i månaden sedan starten och det enda som håller dem tillbaka för att göra lika många investeringar nästa år är bolagets smalare investeringsstrategi.

”Med vårt nya fokus så hamnar de flesta bolagen vi kommer i kontakt med utanför våra ramar. Över 90 procent av bolagen som lanserar i Europa nu har företagstjänster. Det gör det mycket enklare för oss för då kan vi verkligen fokusera på att hjälpa de 5–10 startupbolag i Europa som bygger något riktigt intressant i vår genre.”

"Men det vi har märkt är att mycket av innovationen finns i Kalifornien och jag har varit där rätt mycket på senaste. Även en tredjedel av våra investeringar har vi gjort där.”

Med vårt nya fokus så hamnar de flesta bolagen vi kommer i kontakt med utanför våra ramar.

Trots det ska Sweet Capital inte frångå sin plan att öppna ett kontor i Stockholm 2017. Lars Markgren, som är den första av grundarna att lämna King, kommer från och med nästa år att börja arbeta mer med investeringarna som Sweet Capital gör. 

”Vi kommer definitivt att öppna ett kontor i Sverige. Vi har ett väldigt starkt svenskt DNA och fyra av de fem king-grundarna är därifrån. Sverige är fantastiskt ställe för talang, oavsett om de är designers eller ingenjörer så är Sverige ett av de bästa ställena i Europa att vara i”, säger Christian Dörffer.

Foto:

Christian Dörffer visar upp familjeporträtten i hallen. 

På vägen ut pekar Christian Dörffer upp "familjeporträtten” där grundarna till bolagen Sweet Capital har investerar i stoltserar. Geografiskt uppradade pekar han ut klungan av foton från startupbolagen med hem i Israel, USA och Sverige.

”Här är Shim och här är teamet bakom Dog Buddy. Anledningen till att vi inte har Arthro Therapeutics på väggen är för att de ännu inte har skickat en bild till oss”, säger han och ler. 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera