Bima säljer liv- och olycksfallsförsäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Kunderna kan få ut upp till 1 000 dollar vid oförutsedda händelser.
Bima drar mikrobetalningar från kundens kontantkort varje dag till mobilen. Notan landar vanligtvis på några kronor per månad.
Betalningarna är små, volymerna stora. Bima har i dag sålt försäkringar till 30 miljoner kunder världen över.
Läs mer: Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen
Sommaren 2015 tog Bima in cirka 300 miljoner från bland andra Kinnevik (NTL) och Millicom. Dock delades investeringen upp i två deltransaktioner. Det är den andra av dessa, på 151 miljoner kronor, som nu tas över av den asiatiska operatörsjätten Axiata.
”Det uppstod en möjlighet att låta en strategiskt viktig partner för BIMA även bli aktieägare i bolaget. Befintliga aktieägare i BIMA lät därför Axiata ta över investeringsåtagandet”, säger Kinneviks tillförordnade vd Joakim Andersson.
Bimas vd Gustaf Agartson ställer sig positiv till Axiata som ägare.
”Vi får en djupare integration med Axiata i befintliga marknader och bra plan för att etablera sig i nya länder”, säger Gustaf Agartson.
Hur ser du på att befintliga ägare valde att inte fullborda sin investering?
”Det som skedde var att vi ville skapa en möjlighet för Axiata att investera. Vid tidpunkten då dialogen med Axiata inleddes ville vi inte ta in ytterligare kapital utöver commitment från befintliga investerare. Det fanns därför inte möjlighet att göra både och. Vi valde att prioritera Axiata”, säger Gustaf Agartson.
I dag ser dock planen annorlunda ut. Bima planerar en expansion på flera marknader och kommer därför att ta in ytterligare nytt kapital, enligt vd:n.
”Vi tittar på nya marknader i Centralamerika och fler länder i Asien. Indien är ett intressant land för oss”, säger Gustaf Agartson.
Läs mer: Kinnevik investerar 112 miljoner i digitalt vårdbolag
Cirka en miljon av Bimas kunder har i dag möjlighet att konsultera läkare via sina telefoner. Vårdtjänsterna kommer att nå en allt bredare kundkrets under 2017. För flitiga användare av läkartjänsterna kan avgiften som Bima drar stiga upp till cirka 2 dollar per månad.
Bima redovisade 98 miljoner kronor i nettointäkter för 2015, samtidigt som bolaget drogs med drygt 100 Mkr i förluster. Bolaget har 3500 anställda världen över, varav drygt 3000 är säljare.
I dagsläget säljer Bima försäkringar till ett värde av 271 Mkr på årsbasis, säger Gustaf Agartson. I samband med Axiatas investering värderades Bima till 1,2 miljarder kronor.