Hoppa till innehållet

Kinnevik backar från följdinvestering i mikroförsäkraren Bima

Mikroförsäkringsbolaget Bima tar in 151 miljoner kronor. Det är dock inte storägaren Kinnevik som öppnar plånboken utan den asiatiska mobiloperatören Axiata. 

Gustaf Agartson är vd för Kinnevik-bolaget Bima.
Gustaf Agartson är vd för Kinnevik-bolaget Bima.Foto: Joey Abrait

Bima säljer liv- och olycksfallsförsäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Kunderna kan få ut upp till 1 000 dollar vid oförutsedda händelser.

Bima drar mikrobetalningar från kundens kontantkort varje dag till mobilen. Notan landar vanligtvis på några kronor per månad.

Betalningarna är små, volymerna stora. Bima har i dag sålt försäkringar till 30 miljoner kunder världen över.

Läs mer: Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen

Sommaren 2015 tog Bima in cirka 300 miljoner från bland andra Kinnevik (NTL) och Millicom. Dock delades investeringen upp i två deltransaktioner. Det är den andra av dessa, på 151 miljoner kronor, som nu tas över av den asiatiska operatörsjätten Axiata.

”Det uppstod en möjlighet att låta en strategiskt viktig partner för BIMA även bli aktieägare i bolaget. Befintliga aktieägare i BIMA lät därför Axiata ta över investeringsåtagandet”, säger Kinneviks tillförordnade vd Joakim Andersson.

Bimas vd Gustaf Agartson ställer sig positiv till Axiata som ägare.

”Vi får en djupare integration med Axiata i befintliga marknader och bra plan för att etablera sig i nya länder”, säger Gustaf Agartson.

Hur ser du på att befintliga ägare valde att inte fullborda sin investering?

”Det som skedde var att vi ville skapa en möjlighet för Axiata att investera. Vid tidpunkten då dialogen med Axiata inleddes ville vi inte ta in ytterligare kapital utöver commitment från befintliga investerare. Det fanns därför inte möjlighet att göra både och. Vi valde att prioritera Axiata”, säger Gustaf Agartson.

I dag ser dock planen annorlunda ut. Bima planerar en expansion på flera marknader och kommer därför att ta in ytterligare nytt kapital, enligt vd:n.

”Vi tittar på nya marknader i Centralamerika och fler länder i Asien. Indien är ett intressant land för oss”, säger Gustaf Agartson.

Läs mer: Kinnevik investerar 112 miljoner i digitalt vårdbolag

Cirka en miljon av Bimas kunder har i dag möjlighet att konsultera läkare via sina telefoner. Vårdtjänsterna kommer att nå en allt bredare kundkrets under 2017. För flitiga användare av läkartjänsterna kan avgiften som Bima drar stiga upp till cirka 2 dollar per månad.

Bima redovisade 98 miljoner kronor i nettointäkter för 2015, samtidigt som bolaget drogs med drygt 100 Mkr i förluster. Bolaget har 3500 anställda världen över, varav drygt 3000 är säljare.

I dagsläget säljer Bima försäkringar till ett värde av 271 Mkr på årsbasis, säger Gustaf Agartson. I samband med Axiatas investering värderades Bima till 1,2 miljarder kronor.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera