Hoppa till innehållet

Kinnevik laddar: Ska investera 2-3 miljarder i år

Kinneviks vd Lorenzo Grabau spår att värderingarna på internetbolag kommer att falla. Därför laddar han nu för att investera mellan 2-3 miljarder kronor, bara i år.

Cristina Stenbeck, styrelseordförande för Kinnevik.
Cristina Stenbeck, styrelseordförande för Kinnevik.

Under fjolåret var Kinneviks vd Lorenzo Grabau orolig över värderingarna i den digitala sektorn och såg tecken på en bubbla.

Därför vilade Kinnevik på hanen när det gäller nya investeringar och sålde istället innehavet i Avito för över 7 miljarder kronor, motsvarande en avkastning på över 16 gånger den ursprungliga investeringen. 

Läs mer: Kinnevik säljer Avito 

När Kinnevik nu släpper sin rapport för det fjärde kvartalet är det tydligt att synen på värdeutvecklingen i de digitala bolagen är mörk. Kinnevik räknar med att värderingarna kan falla tillbaka.

”Det vi ser idag är en helt annan marknad. Vi ser att ett antal investerare som vanligtvis inte investerar i den här typen av verksamheter lämnar marknaden. Det innebär att det finns mycket mindre tillgängligt kapital än tidigare. Marknaden håller på att normaliseras och det skapar en mer attraktiv investeringsmiljö oss. Därför ökar vi vårt mål för nettoinvesteringar i år”, säger Lorenzo Grabau.

Kinnevik skriver i rapporten att de räknar med att investera mellan 2-3 miljarder kornor under 2016. Det skulle i så fall innebära en ordentlig uppväxling jämfört med 2015 då Kinnevik investerade 1,6 miljarder kronor. 

Investeringarna ska gå till befintliga bolag men också till "2-4 nya investeringar" i utvalda branscher,

Makrotrenden för framgångsrika digitala konsumentverksamheter fortsätter. Vi har ett starkare team än tidigare och kan utvärdera fler möjligheter, vilket är positivt. Vi har en bra pipeline med möjligheter, men ska också fortsätta vår strategi att öka vår andel i de företag vi redan äger”, säger Lorenzo Grabau.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera