Hoppa till innehållet

Kinneviks bubbelvarning: "Finansieringsrundorna blir allt större"

Kinnevik planerar att investera en miljard kronor i digitala bolag under hösten. Samtidigt höjer bolagets vd Lorenzo Grabau ett varningens finger för en  investeringsmarkndad som börjar bli väl het. 

Lorenzo Grabau, vd för Kinnevik.
Lorenzo Grabau, vd för Kinnevik.Foto: Jesper Frisk

Redan vid förra kvartalsrapporten höjde Kinneviks vd Lorenzo Grabau ett varningens finger för en allt hetare investeringsmarknad. 

"Många av våra marknader drar till sig mer och mer pengar och företagen har tillgång till djupa fickor hos investerarna. Vi ser att den starka konkurrensen driver upp priserna och måste därför vara noga i våra val. Vi är glada att vi gjorde stora investeringar redan för flera år sedan”, sa han till Di då. 

Kinnevik har under första halvåret gjort nyinvesteringar på 489 miljoner kronor. I kvartalsrapporten meddelade bolaget att de höjer sin prognos för investeringar från 1 miljard kronor till mellan 1 och 1,5 miljarder kronor. Det innebär alltså att Kinnevik bara under andra halvåret står beredda att investera 1 miljard kronor i digitala bolag. 

Men Lorenzo Grabau passar också på att återupprepa varningen från förra kvartalet om en allt hetare investeringsmarknad. 

"Finansieringsrundorna blir allt större och förekommer i allt högre utsträckning i senare skeden av bolagens mognad. Under de senaste tolv månaderna, uppgick privata kapitalanskaffningar inom internetsektorn till 41,4 miljarder USD, en ökning med 59% jämfört med föregående år", skriver han i kvartalsrapporten.

Att allt mer kapital letar sig in i internetsektorn får Kinnevik att bli försiktigare i sina investeringar och att satsa på säkrare kort. 

"Mot denna bakgrund vidhöll Kinnevik en sund investeringsaktivitet i linje med vår strategi att fokusera våra resurser på de mest lovande bolagen", skriver Lorenzo Grabau. 

Kinnevik investerade under första halvåret främst i de egna bolagen Global Fashion Group, som säljer kläder på nätet, försäkringsförmedlaren BIMA och annonsajten Quikr. Lorenzo Grabau avslutar sitt vd-ord med att konstatera att de makroekonomiska förutsättningarna gör att Kinnevik fortsätter med sin långsiktiga, och förhållandevis försiktiga, strategi:

"Att bygga upp ett utvalt antal ledande digitala konsumentfokuserade bolag samtidigt som vi upprätthåller vår policy om 'ingen eller låg belåning'".

Kinnevik föll med en dryg procent under förmiddagen på Stockholmsbörsen efter att kvartalsrapporten presenterats.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera