Bima, som ägs till 39 procent av Kinnevik, säljer liv- och olycksfallsförsäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer.
Genom att dra en liten slant dagligen från kontantkortet på mobilen blir månadskostnaden, som ligger på blott 0,30 dollar, hanterbar även för dem med låg inkomst.
Läs även: Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen
Bolaget har sedan starten 2011 lanserats i 15 länder där man har sålt försäkringar till 24 miljoner kunder, varav 11 miljoner är aktiva i dag.
Bima har under de senaste åren ökat sin kundbas med en halv miljon nya kunder i månaden. Det är en anledning till att omsättningen fördubblades – från 47 miljoner kronor 2014 till närmare 98 Mkr i fjol.
”Vi ökar både tack vare vårt ökade kundintag och genom att kunna erbjuda fler försäkringar till samma kund i våra mogna marknader. Men också tack vara expansionen till nya marknader. Några av de nya länderna som vi lanserat i är stora, som till exempel Pakistan där det finns väldigt många människor att nå ut till”, säger Bimas vd och medgrundare Gustaf Agartson.
Vi har redan tre länder som är lönsamma.
Samtidigt ökar förlusten för bolaget från 69 Mkr till 105 Mkr. Enligt Gustaf Agartson beror det till stor del på att Bima lanserades i åtta nya länder, varav fem lanseringar skedde i slutet på 2014 och under 2015.
”När vi sätter upp vår verksamhet i ett nytt land så investerar vi mycket i den infrastrukturen och har därför från början stora förluster innan intäkterna börjar komma in. Däremot om man tittar på våra mer mogna marknader så har vi redan tre länder som är lönsamma.”
Under 2016 kommer antalet länder som blir lönsamma eller närmar sig lönsamhet att öka, enligt Gustaf Agartson.
”Under första delen av 2016 ser vi också att bolaget i stort har en tydlig trend mot lönsamhet där vi har kunnat fortsätta öka omsättningen utan att förlusterna har ökat i samma takt”, säger Gustaf Agartson.
”Möjligheten att växa mer och till nya länder är så stor och då blir det intressant att fortsätta investera, så länge man håller koll på att man har en lönsam affärsmodell vilket vi har. Vi kommer att fortsätta investera och därför kommer det också dröja innan bolaget blir lönsamt.
Bima tog in cirka 300 miljoner kronor av sina befintliga ägare för ett år sedan och har fortfarande kapital kvar. Bolaget värderas till drygt 1 miljard kronor.