Hoppa till innehållet

Kinneviks modejätte växer så det knakar

E-handelsgruppen Global Fashion Group, med Kinnevik som delägare, såg sin omsättning stiga med 48 procent till drygt 8,5 miljarder kronor år 2015. Även förlusterna ökade. Kinneviks aktie stiger på beskedet.

Cristina Stenbeck, Kinneviks storägare och avgående styrelseordförande.
Cristina Stenbeck, Kinneviks storägare och avgående styrelseordförande.

Global Fashion Group-koncernen samägs av Kinnevik och den tyska internetjätten Rocket Internet, och innefattar en rad e-handlare med inriktning på kläder och mode.

Koncernen omsatte 930 miljoner euro under 2015, motsvarande drygt 8,5 miljarder kronor. Motsvarande siffra för 2014 var 627,4 miljoner euro, motsvarande drygt 5,7 miljarder kronor. Tillväxten under året låg alltså på drygt 48 procent.

Läs mer: Rocket Internet börsrasar – lovar vända förlusterna

Bruttomarginalen steg till 34,2 från 29,7 procent under helåret.

Rörelseresultatet för året uppgick till -275,3 miljoner euro, motsvarande drygt -2,5 miljarder kronor. Motsvarande siffra 2014 var -234,7 miljoner euro.

Trots förlusten steg Kinneviks aktie på beskedet. Femton minuter efter börsens öppning hade aktiekursen klättrat 1,2 procent till 238,8 kronor.

Kinnevik äger 26 procent av Global Fashion Group, som är det största onoterade innehavet i investmentbolagets portfölj. Enligt den senaste substansvärdessammanställningen står Global Fashion Group för 4 miljarder kronor av Kinneviks portföljvärde på 76 miljarder kronor.

På tisdagen meddelade Kinnevik att man sålt aktier i den asiatiska e-handelsplattformen Lazada, även den ett samprojekt med Rocket Internet, för en halv miljard kronor. Pengarna ska återinvesteras i nya bolag inom e-hälsa, e-utbildning och fintech, sa Kinneviks vd Lorenzo Grabau i en intervju med Di Digital.

Läs även: INTERVJU: Så ska Kinnevik investera sin Lazada-miljard

Samtidigt meddelar Kinnevik och Rocket Internet att bolagen bytt andelar med varandra i bolagen Linio, Jumia och Zando. Kinnevik äger nu 16,9 procent av Linio och har sålt sina innehav av Jumia och Zando. 

Linio är en e-handlare med inriktning på spansktalande Latinamerika. Jumia och Zando bedriver e-handel i Nigeria respektive Sydafrika.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera