Hoppa till innehållet

Kinneviks Rocket-investering gav sex gånger pengarna

I åtta år har de två gått hand i hand. Nu säljer Kinnevik säljer hela sitt aktieinnehav i det tyska investeringsbolaget Rocket Internet.

Cristina Stenbeck säljer innehavet i tyska techbolaget.
Cristina Stenbeck säljer innehavet i tyska techbolaget.Foto: Jesper Frisk

Maktbolaget Kinnevik har sålt sitt innehav i tyska bolagsacceleratorn Rocket Internet. Totalt handlar det om 10,9 miljoner aktier för 20 euro per aktie. Aktieposten motsvarar 6,6 procent av aktiekapitalet i Rocket Internet.

Den första investeringen i Rocket Internet genomförde Kinnevik redan 2009 och fram till 2013 investerades totalt 155 miljoner euro. Fram till Rocket Internets börsnotering 2014 har Kinnevik kunnat plocka ut 510 miljoner euro i kontanter och utdelningar. Nu har man sålt hela sitt ägande för totalt 426 miljoner euro.

Totalt har alltså investeringen på 155 miljoner euro under 2009-2013 genererat en bruttovinst på 781 miljoner euro, eller sex gånger pengarna. Summan motsvarar 7,6 miljarder kronor enligt dagens växelkurs. Den årliga totalavkastningen (IRR) motsvarar hela 90 procent.

Läs mer: Rocket Internets minusresultat: 7 miljarder 

Det framgår av ett pressmeddelande. Redan under onsdagen meddelade bolaget att en försäljningsprocess inletts i regi av banken Berenberg.

Enligt Kinneviks tillförordnade vd Joakim Andersson kommer de två bolagen att fortsätta arbeta nära varandra kring de bolag där de är partners och medinvesterare. Dessa är bland annat  Global Fashion Group, Home24 och Westwing.

”Kinneviks partnerskap med Rocket Internet har varit mycket viktigt för att bredda Kinneviks investeringsfokus och bygga en stor och framgångsrik portfölj av bolag inom e-handel, som nu utgör nästan hälften av vår totala portfölj. Jämte Avito och Zalando har Rocket Internet varit en av Kinneviks mest lönsamma digitala investeringar under de senaste åren”, säger han i ett uttalande.

Rocket Internet har sedan starten 2007 byggt upp ett stort antal e-handelsbolag. Portföljbolagen säljer allt från kläder till möbler och matleveranser till hushåll. Strategin är att på sikt börsnotera innehaven. 

Läs mer: Därför har Kinnevik slutat investera med Rocket Internet 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera