Hoppa till innehållet

Kinneviks vd: ”En av de bästa investeringar vi gjort”

En era tar slut då maktbolaget Kinnevik klipper banden med tyska Rocket Internet. Enligt bolagets tillförordnade vd Joakim Andersson är investeringen i bröderna Samwers ”startupfabrik” en av de bästa någonsin för maktbolaget.

Foto: Jack Mikrut

I åtta år har Kinnevik varit en aktiv ägare i och samarbetspartner med det tyska investeringsbolaget Rocket Internet. Under torsdagen valde dock familjen Stenbecks maktbolag att sälja sina sista aktier i bolaget.

Kinnevik gjorde sin första investering i Rocket Internet redan 2009. Då hade bolaget, med affärsidén att grunda och börsnotera europeiska techbolag, endast funnits i två år. Sedan dess har Kinnevik investerat många miljoner i bolaget och de två spelarna har gjort en rad gemensamma investeringar.

Rocket Internet fick i medierna smeknamnet "startupfabriken" och bolaget har inte varit okontroversiellt då man gärna kopierade befintliga affärsidéer för att lansera på nya marknader. För Kinnevik kom Rocket att spela en betydande roll, enligt dess tillförordnade vd Joakim Andersson.

Finansiellt sett en av de bästa investeringar Kinnevik gjort.

"Investeringen har spelat en väldigt viktig roll för att starta våra investeringar och bygga upp vår portfölj inom e-handel och digitala tjänster. Finansiellt sett en av de bästa investeringar Kinnevik gjort", säger han till Di Digital.

Totalt har maktbolagets investering på 155 miljoner euro under 2009-2013 genererat en bruttovinst på 781 miljoner euro, eller sex gånger pengarna. Summan motsvarar 7,6 miljarder kronor enligt dagens växelkurs. Den årliga totalavkastningen (IRR) motsvarar hela 90 procent.

Läs mer: Kinneviks Rocket-investering gav sex gånger pengarna 

De senaste åren har det dock knakat i fogarna mellan de två partnerbolagen. När Kinneviks fleråriga avtal om att saminvestera med Rocket Internet 2015 löpte ut valde bolaget att inte förnya det. Året efter lämnade Kinneviks dåvarande vd Lorenzo Grabau sitt uppdrag som styrelseordförande för Rocket Internet.

Läs mer: Kinneviks vd lämnar Rocket Internets styrelse 

Enligt Joakim Andersson är det Rocket Internets nya affärsinriktning som fått Kinnevik att dra sig undan, och nu slutligen sälja sitt innehav.

De senaste åren har vi sett att Rockets affärsmodell allt mer kommit att likna Kinneviks

"De senaste åren har vi sett att Rockets affärsmodell allt mer kommit att likna Kinneviks. Bolaget har blivit mer av en investerare och mindre grundare. Det har gjort att vi distanserat oss", säger han.

En brytpunkt nåddes när Rocket Internet 2015 avsatte drygt 6 miljarder kronor till en fond för techinvesteringar.

Nu har Rocket Internet spelat ut sin funktion för Kinnevik

"I och med fonden hamnade vi i en situation där vi hade överlappande affärsidéer. Det fick oss att vilja avlägsna oss. Nu har Rocket Internet spelat ut sin funktion för Kinnevik", säger Joakim Andersson.

Enligt honom får försäljningen inte några direkta konsekvenser för maktbolaget. De två aktörerna kommer att fortsätta samarbeta kring de bolag man i dag äger gemensamt. 

"Vi har inte investerat tillsammans med dom på flera år så strategin förändras inte i och med försäljningen. Vi fortsätter vår nuvarande inriktning med fokus på nya bolagsinvesteringar inom hälsovård och finansiella tjänster samtidigt som vi minskar antalet bolag i portföljen", säger han.

Joakim Andersson tog rollen som tillförordnad vd för Kinnevik i december 2016, efter att den tidigare vd:n Lorenzo Grabau fått lämna. Några nyheter kring vem som kan komma att efterträda honom kan man inte dela med sig av.

"Det är en process som  styrelsen leder och arbetar med för fullt med. Så snart de kommer fram till något kommer vi att framföra det", säger Joakim Andersson.

Läs mer: Lorenzo Grabau tvingas bort från Kinnevik 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera