Hoppa till innehållet

Klarna bygger tjänst för privatekonomin

Klarna uppges bygga en tjänst som ska utmana appar som Tink och Qapital.

Klarna sd Sebastian Siemakowski.
Klarna sd Sebastian Siemakowski.Foto: Jesper Frisk

Betalbolaget Klarna är i färd med att utveckla en tjänst som ska hjälpa svenskar att hålla koll på sin privatekonomi, skriver Breakit.

Den nya tjänsten som befinner sig i en prototyp-fas beskrivs som en utmanare till Tink och Qapital.

Läs även: Klarna-avhoppare bakom nytt fintechbolag

"Man ska kunna betala räkningar, göra budget och följa upp sin budget. Det låter väldigt mycket som Tink”, sade en källa med insyn. Klarna har avböjt att kommentera uppgifterna.

Klarna grundades 2005 och har sedan två år tillbaka ansökt om banktillstånd. Bolaget erbjuder samtidigt tjänsten ”Mitt Klarna”, som gör att man kan betala fakturor med ett klick.

”Draget att att lansera en tjänst för kundernas privatekonomi skulle kunna vara ett logiskt steg för att redan nu påbörja arbetet med att göra Klarna till ett attraktivt val för privatpersoner”, skriver Breakit.

Läs även: Ny SL-satsning bakslag för Klarna

Tidigare har Klarna kommunicerat att de vill utmana de svenska storbankerna. Betalbolaget vill erbjuda både sparkonton och betalkort till kunderna och har sökt ett banktillstånd hos Finansinspektionen för ändamålet.

Läs mer: Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera