Hoppa till innehållet

Klarna förlorar sin USA-chef

Fintechbolaget Klarna tappar sin USA-vd Brian Billingsley.  

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski tappar sin USA-chef.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski tappar sin USA-chef.Foto: Jesper Frisk

Brian Billingsley hade arbetat med Klarnas USA-lansering i drygt 1,5 år innan betallösningbolaget kom ut på den amerikanska marknaden i september 2015. Och det blev en lyckad lansering enligt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski (NTL).

”Det är med stor marginal vår bästa lansering i ett nytt land som vi gjort hittills. Vi har över två miljoner personer som använt Klarna i USA”, sa han under ett framträdande på konferensen Sthlm Tech Fest i september.

Nu lämnar Brian Billingsley Klarna, rapporterar Breakit.

Det blir Klarnas globala försäljningschef Jim Löfgren som tar över Brian Billingsleys ansvarsområden tills vidare. 

Foto:

Klarnas Colin Luce (till höger), Jim Löfgren (mitten) och kollegan Tom Thompson (vänster). Foto: Miriam Olsson Jeffery.

Läs även: Klarnas vd om storaffären: Vi har tittat på Billpay sen 2010 

Sebastian Siemiatkowski uppgav i början av året att Klarna planerar att öka sina investeringar i Storbritannien och USA

”Flera miljoner amerikaner har testat tjänsten och det är jättebra efter ett år”, sa han till Di Digital i februari.

Klarna värderas till 2,25 miljarder dollar, motsvarande cirka 20 miljarder kronor, enligt sin senaste finansieringsrunda.

Läs även: Klarna tar avbetalning till USA 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera