Marknaden för hemleveranser av djurmat växer men är än så länge en av de minst utvecklade e-handelssektorerna. Runt 95 procent av all djurmat handlas fortfarande i butik. Samtidigt slåss flera aktörer på marknaden om att vara störst.
Under sommaren 2015 köpte marknadsettan Animail sin största konkurrent Zoozoo vilket har lett till kostnadsrelaterade synergier enligt Karl Prytz, bolagets vd och Klarnas tidigare marknadschef. Med Zoozoo stärker Animail sin dominans i sektorn, och den gemensamma koncernen hade en omsättning på 117 miljoner kronor i fjol.
Läs även: Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com
Samtidigt gjorde bolaget en förlust på 38 Mkr. För 2014 redovisade Animail, som då alltså inte innefattade Zoozoo, en omsättning på 72 Mkr och gjorde en förlust på 23 Mkr.
”De möjligheter vi såg med förvärvet har införlivats och på det sättet var affären väldigt bra. Men det är tufft att ta över bolag och vi hade en stökig lagerflytt. Det kostar pengar när saker inte följer plan men vi hade också ett par dagars försening med leveranser vilket påverkade kundupplevelsen. Det problemet är löst nu”, säger Karl Prytz.
Det är tufft att ta över bolag och vi hade en stökig lagerflytt.
Utöver kostnaden för förvärvet spädde konkurrensen mellan Zoozoo och Animail på förlusten. Båda hade aggressiva tillväxtstrategier för att ta marknadsandelar under första halvåret 2015 vilket kostar. Efter uppköpet bytte bolaget strategi och satsar nu på att bli lönsamt.
”Framförallt var det ett perfekt tillfället att få hem affärsmodellen. Nu ska vi fortsätta att växa och samtidigt styra om mot ett lönsamhetsfokus. Vi hade vår första lönsamma månad för ett tag sedan men varje månad kommer inte att vara det. Resultatet för helåret 2016 kommer nog också vara negativt”, säger Karl Prytz.
Läs även: Hundåren över för Vetzoo – dubblar omsättningen
Men bara för att Animail har köpt upp Zoozoo betyder det inte att det saknas konkurrenter. Exempelvis Vetzoo som förväntar sig en omsättning på mellan 80-100 Mkr 2016. Men konkurrensen är ingenting som oroar Animails vd Karl Prytz:
”Jag är trygg med vår marknadsposition och när det gäller Vetzoo och andra e-handelsaktörer så har vi en samsyn i att vi driver en utveckling från offline till online och den utvecklingen hjälper de att driva på. Självklart konkurrerar vi om kunder men den största tillväxten kommer från att folk slutar att handla offline.”