Det svenska betalföretaget Klarna har expanderat till 18 länder, bland annat Tyskland och USA. Samtidigt har Google och Apple sjösatt sina betallösningar Android Pay respektive Apple Pay.
Men Sebastian Siemiatkowski ser inte it-jättarna som konkurrenter utan som potentiella samarbetspartners. Klarnachefen vill att de ska använda det svenska bolagets plattform och erbjuda sina tjänster med Klarnakonton.
Hans argumentation bygger bland annat på att Google och Apple på så sätt kan få en snabbare global etablering för sina betaltjänster jämfört med om de ska skriva avtal med banker runt om i världen.
Ingen täcker fler marknader än Klarna.
”En av Googles och Apples största utmaningar är att alla banker är lokala. Skrapar du under ytan har även globala banker olika system och olika organisationer. När globala aktörer vill jobba med banker blir utrullningen trög. Det är inte alls så de vill jobba, de vill vara globala från dag ett. Dit vill jag flytta Klarna: ingen annan täcker lika många länder inom betal- och kreditrelaterade tjänster”, säger han.
Läs mer: Klarna utmanar Swish med direktbetalningar över nätet
Sebastian Siemiatkowski hävdar att intresset från Google och Apple är stort. Diskussionerna med dem har blivit hetare sedan Klarna expanderade till Storbritannien, Tyskland och USA.
”De säger ’jaha, kan ni jobba med oss på alla dessa marknader och standardisera åt oss utan 38 olika lösningar och upplägg’. Det sker en väsentlig förändring i vår relation och hur mycket framgång vi har. De ser ju ett enormt värde”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Samtidigt betonar han att det tar tid. Och även om utrullningarna gått långsamt lanserar nu både Apple och Google sina betallösningar internationellt.
Varför skulle till exempel Google byta kurs?
”Det säger jag inte att de ska. De har lanserat i USA och Storbritannien. Det har gått 2–3 år. Om Android Pay ska ta sig in i Europa, skulle det kräva multum av jobb.”
Hur skulle det gå till?
”Precis som du adderar ett kreditkort till Apple Pay så lägger du till ett Klarnakonto. Så kan du samla betalningar via Klarna på det”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Det handlar alltså inte om att konkurrera ut kreditkortsjättarna från de nya digitala plånböckerna.
”Nej, det tror jag inte. Det blir en lösning där vi kan hjälpa dem sätta upp konton. Visakortet är bara kopplat till bankkontot. Du kan lika gärna tänka dig att det är kopplat till ett Klarnakonto.”
Läs mer: Här är Klarnas bankplaner
”Säg att Google vill erbjuda en integrerad banktjänst i telefonen – när kunden köper en mobil skulle ett bankkonto redan kunna finnas klart. Vem skulle de göra det i dag? Ingen täcker fler marknader än Klarna.”
De tekniska detaljerna vill Klarnagrundaren inte svara på. Men han hävdar att Klarna har kompetens på plats i Silicon Valley: Den tekniska plattformen, den legala strukturen och människorna.
Läs också: Klarna växer i USA med personaloptioner för 200 miljoner
Att sjösätta en lösning med till exempelvis Google skulle ta 6-12 månader, tror Sebastian Siemiatkowski. Frågan är om det är tillräckligt snabbt.
”Jo, det är det. Man ska inte underskatta att vi pratar finansiella tjänster. Det tog dem 2 år att lansera – men då har du inte sett tiden det tog att förhandla med alla. Det tog 3-4 år. Så totalt handlar det säkert om 6-7 års förberedelser.”
Hur sannolikt är det att ni skriver ett avtal med Apple, Google eller Facebook?
”Partnerskap med Apple vet jag inte, men med Google och Facebook är sannolikheten god”, säger Klarna-vd:n.
Han spår att Facebook kommer att söka en position på betalmarknaden och på sikt ersätta tjänster som den svenska banktjänsten Swish.
Men ni är knappast ensamma att vilja ta den här positionen hos it-jättarna?
”Jo, så till vida att det inte finns någon annan finansiell aktör med tillstånd som är aktiv i så många länder, på en plattform, som Klarna. Det har varit för tekniskt komplext. Ett antal företag har försökt, men tio år före oss. Då var teknikkostnaderna mycket högre. Vi är ensamma”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Men en konkurrent som amerikanska Paypal har väl ambitioner på detta område?
”Absolut, men kom ihåg att Paypal bara erbjuder själva plånbokslösningen. De har inget konto på det sättet. Du kopplar på ett kreditkort och får på så sätt en koppling till din bank. Medan det vi pratar om här är ett faktiskt konto. Det gör att tjänsten kan bli lite djupare.”
En viktig pusselbit för att nå framgång är att Klarna fortsätter att gå in på nya marknader. Bolaget finns i dag i 18 länder.
”Vi vill fortsätta Klarnas globala expansion för att verkligen kunna jobba med globala aktörer som Google och andra. Vi vill vara en ’speaking partner’ för alla, eller väldigt många”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Läs mer: Klarna rasar mot optionsförslaget: ”En pappersprodukt”