Hoppa till innehållet

Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Bara en bråkdel av Klarna-grundaren Niklas Adalberths digitala välgörenhetsprojekt kommer att lyckas, säger han på scenen på Sthlm Tech Fest.

Niklas Adalberth var med och grundade betaljätten Klarna.
Niklas Adalberth var med och grundade betaljätten Klarna.Foto: Patrik Olsson

Ett av hans svåraste beslut någonsin. Så beskriver Klarna-grundaren Niklas Adalberth valet att lämna finansjätten för att istället börja investera i välgörenhetsprojekt.

”Man vill ju verkligen ta något hela vägen till slutet. När jag medgrundade Klarna trodde jag att jag skulle jobba med det i två år. Men det fortsatte bara”, sa Niklas Adalberth på scenen på Sthlm Tech Fest.

 

Spotify är inte lönsamt. Det tog Amazon åtta år innan man gick med vinst. Vi tror på samma sak.

 

Grundaren stannade kvar medan Klarna expanderade till nya marknader, nådde 1 miljard kronor i både omsättning och värdering.

”Jag trodde alltid att det skulle komma en ny dos lycka om jag nådde alla mål vi satte upp. Men efter 30 000 timmars arbete med betalningar tänkte jag att jag kanske inte skulle finna lyckan med den strategin”, sa Niklas Adalberth.

Norrsken Foundation, som det nya projektet heter, ska digitalisera välgörenhetssektorn och bistå till exempel hjälparbetare med mer riskfyllda teknikprojekt. Niklas Adalberth berättade om projektet i en stor intervju med Di Digital i juni.

Läs även: Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenheten

Till efter årsskiftet är Norrsken Foundations stora välgörenhetshubb – med plats för meditationsrum, 3D-skrivare, hundar och barn som inte är på förskolan – redo för inflyttning. 

Omkring 300 sociala entreprenörer och andra sakkunniga ska rymmas i huset mittemot Spotifys huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Läs även: Klarna-grundaren bygger välgörenhetshub i centrala Stockholm

Med sig från startupvärlden tar Niklas Adalberth med sig inte bara sina pengar utan också en benägenhet att satsa på projekt som kanske inte lyckas.

”De flesta saker vi kommer att göra kommer att misslyckas”, sa Niklas Adalberth på scen.

Men om Norrsken kan stå bakom ett eller flera välgörande digitala projekt i ”Wikipedia-klass”, säger han, vore han nöjd.

”Spotify är inte lönsamt. Det tog Amazon åtta år innan man gick med vinst. Vi tror på samma sak. Frågorna vi försöker jobba med tar åratal innan de genererar vinst”, sa Niklas Adalberth.

Hittills har Niklas Adalberth investerat 170 miljoner kronor i Norrsken Foundation.

Har du missat den övriga rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs våra artiklar här.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera