Hoppa till innehållet

Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss"

Det svenska betalbolaget Klarna har efter 20 månaders väntan fått sin banklicens av Finansinspektionen. ”Vi ser en enorm möjlighet att ta en betydande marknadsandel”, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski till Di Digital.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

”Det här är något vi har längtat efter att få på plats. För oss är det här en nystart för bolaget. Vi ger oss in i ett nytt segment, vi har satt infrastrukturen och vi har starka ägare bakom oss som är med och driver på förändringen”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski till Di Digital.

Läs mer: Klarna blir bank: "Vi ska omforma sektorn" 

Klarna som 2015 hade en transaktionsvolym på nästan 130 miljarder kronor och 60 miljoner kunder i Europa är nu det största europeiska fintechbolaget att ha en banklicens, uppger Financial Times.

Med 60 miljoner användare uppger Klarna för Di Digital att de redan är en av Europas största banker. Klarna-vd:n tror att bolagets upparbetade relationer till kunderna kommer att hälpa dem att locka bankkunder.

”Klarna används i dag av nästan 7 miljoner svenskar årligen. Vi har en etablerad relation till våra kunder kopplad till just finansiella tjänster. Vi ser en enorm möjlighet att ta en betydande marknadsandel.”

Läs mer: Analys: ”Därför är Klarna inte längre en startup” 

Han passar samtidigt på att ge en känga till storbankerna.

”Bankindustrin har höga vinster, och många skulle säga, en bristfällig konkurrens, som inte gynnar konsumenten.”

I Financial Times uppgavs under måndagen att banksatsningen skulle innefatta bland annat lönekonton och betalkort. Men Sebastian Siemiatkowski vill inte bekräfta detta. Inte heller när några banktjänster kommer lanseras, eller på vilka marknader.

Men han ger ändå en ledtråd om att det är som en nischad digital bank som Klarnas framtid finns.

”Marknaden får se det i takt med att vi lanserar tjänster. Men vi tror att bankindustrin går från lokalt starka aktörer med en bred produktportfölj, till att bli globala och specialiserade.”

För exempelvis bostadslån eller pensionssparande finns det andra nischade aktörer, säger han.

”Med det sagt så är det inte otänkbart att Klarna tillsammans med en partner rekommenderar en bolåneföremedlare.”

Sebastian Siemiatkowski har flera gånger uttryckt sig kritiskt mot storbankerna för vad han upplever som dålig kundservice till höga priser.

Förra hösten till exempel spådde han att deras bolånemarginaler skulle kollapsa inom några år.

Läs mer: Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade” 

Finns det inte en risk att Klarna blir trögrörliga nu när ni blir bank?

”Jag försöker säkerställa att vi är snabbrörliga och en startup i sinnet, men samtidigt är som en bank vad gäller trygghet, risk och regelefterlevnad. Med modern teknik finns det spännande sätt att uppnå både och.”

Varför är storbankerna fortfarande dominanta?

”Det kan man skriva en uppsats om. Det här är en förtroendebransch och det tar tid. Kunderna är försiktiga, bankerna har starka varumärken och hittills har det varit alldeles för svårt att byta. Men generationsskiftet som pågår bland kunderna och ett nytt bankdirektiv från EU kommer att driva på förändringen."

Är tanken att Klarna Bank ska ersätta eller komplettera kundernas nuvarande bankval?

”Vi får se. Men det är klart att om vi idag har förtroendet att hantera betalningar så är det inte otänkbar att vi utvecklas i en riktning där vi tar ansvar för mer än bara vardagliga köp på nätet.”

Man kommer inte att få se några Klarna Bank-kontor ute på stan. Sebastian Siemiatkowski ifrågasätter om banker över huvud taget kommer att ha fysiska kontor i framtiden.

”Nu måste man fråga sig om kontoren fortfarande har en roll att spela. Se vad aktörer som Kry och Min Doktor har gjort genom att erbjuda läkartjänster över video. Varför kan inte banktjänster ske på samma sätt?”

 I en intervju kallade du Klarna bankvärldens Ryanair, varför då?

”Bankindustrin står inför samma förändringar som när flygindustrin avreglerades. Säga vad man vill om Ryanair. De har förändrat flygindustrin. Vi vill ta på oss ledartröjan och driva på förändringen av bankindustrin i Europa.”

Läs mer: Tidslinje över Klarna: Från sågat studentprojekt till betalfenomen 

 

FAKTARUTA: Från kreditmarknadsbolag till bank

Banker och kreditmarknadsbolag har som huvudsaklig verksamhet att ta emot insättningar från allmänheten och att bevilja krediter för egen räkning. För att bli bank krävs ett tillstånd, en så kallad bankoktroj, vilket ges ut av Finansinspektionen.

Ett kreditmarknadsbolag, vilket Klarna tidigare varit verksamt som, skiljer sig inte mycket från en bank. Även de är underställda Finansinspektionen och både banker och kreditmarknadsbolag har rätt att bedriva inlåning och utlåning samt innefattas av statens insättningsgaranti.

Den stora skillnaden mellan kreditmarknadsbolag och banker är att banken måste vara ansluten till minst ett generellt betalningssystem, antingen via clearingsystem som bankgirot eller via kortsystem som Visa och Mastercard.

1980 fanns det 14 bankaktiebolag och 420 medlemsbanker i Sverige. I dag finns det 41 bankaktiebolag, 2 medlemsbanker och 47 sparbanker. Klarna är nu ett bankaktiebolag.

Källa: Finansinspektionen  


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera