Malmöbolaget Simpliday sammanför kalendrar, att göra-listor och e-post – både privata och arbetsrelaterade – i en app. Med tjänsten vill de ge användaren en bättre överblick över alla personliga åtaganden, men också låta användaren lägga åtaganden på andra personer.
”De stora bolagen, med Google som det enda undantaget, ligger hopplöst efter när det gäller den här typen av tjänster. Jag är bara glad så länge Apple behandlar sin kalenderapp så styvmoderligt”, säger Johan Gunnars, vd och en av Simplidays grundare.
Bolaget grundades för snart två år sedan av Johan Gunnars och Sebastian Mutsson och har under de senaste två åren utvecklat tjänsten och byggt ett ekosystem kring den. Under förra året släpptes appen i Kanada och enligt Johan Gunnars börjar man få en bra användarbas där. Därför tar man nu in 7,1 Mkr, varav 1,8 Mkr är ett lån från Almi Skåne. Inom en månad lanseras tjänsten i USA och pengarna ska främst gå till marknadsföring.
”USA är den marknad som omsätter mest pengar när det kommer till produktivitet”, säger Johan Gunnars.
Johan Gunnars, vd och en av grundarna till kalendertjänsten Simpliday.
Pengarna i nyemissionen kommer från befintliga investerare som Pia Althin och Ulf Ljunggren, men också nya investerare, som bland andra Mikael Wintzells Wellstreet Partners.
"För vår del var den här investeringen självklar av främst två skäl, teamet som står bakom Simpliday samt den exceptionella användarupplevelsen. Båda ser vi som fenomenala. Lägg till det en ambitiös expansionsplan och en framgångsrik beta-fas med intressanta affärsmodeller, så blir det uppenbart att det kommer att bli en väldigt spännande resa framöver”, säger Mikael Wintzell.
Sammanlagt har Simpliday nu tagit in drygt 16 Mkr i tre finansieringsrundor.
”Det är mig veterligen få svenska startups som har tagit in så pass mycket kapital utan att först ha släppt en produkt på marknaden. Jag ser det som ett tecken på att vi är någonting stort på spåren”, säger Johan Gunnars.
Tjänsten är gratis, men i samband med USA-lanseringen A/B-testar man fyra olika intäktsmodeller.
”Det handlar om olika former av freemium-modeller där vi vill hitta olika modeller som passar olika typer av användare”, säger Johan Gunnars.