Hoppa till innehållet

Klarna-profil går in i svensk kalendertjänst – lanserar i USA

Kalendertjänsten Simpliday tar in drygt 7 miljoner kronor och går in på den amerikanska marknaden. Bland investerarna finns Wellstreet, som leds av tidigare Klarna-chefen Mikael Wintzell.

Malmöbolaget Simpliday lanseras i USA med hjälp av riskkapital från Klarna-chef.
Malmöbolaget Simpliday lanseras i USA med hjälp av riskkapital från Klarna-chef.

Malmöbolaget Simpliday sammanför kalendrar, att göra-listor och e-post – både privata och arbetsrelaterade – i en app. Med tjänsten vill de ge användaren en bättre överblick över alla personliga åtaganden, men också låta användaren lägga åtaganden på andra personer.

”De stora bolagen, med Google som det enda undantaget, ligger hopplöst efter när det gäller den här typen av tjänster. Jag är bara glad så länge Apple behandlar sin kalenderapp så styvmoderligt”, säger Johan Gunnars, vd och en av Simplidays grundare.

Bolaget grundades för snart två år sedan av Johan Gunnars och Sebastian Mutsson och har under de senaste två åren utvecklat tjänsten och byggt ett ekosystem kring den. Under förra året släpptes appen i Kanada och enligt Johan Gunnars börjar man få en bra användarbas där. Därför tar man nu in 7,1 Mkr, varav 1,8 Mkr är ett lån från Almi Skåne. Inom en månad lanseras tjänsten i USA och pengarna ska främst gå till marknadsföring.

”USA är den marknad som omsätter mest pengar när det kommer till produktivitet”, säger Johan Gunnars.

Foto:
Johan Gunnars, vd och en av grundarna till kalendertjänsten Simpliday.

Pengarna i nyemissionen kommer från befintliga investerare som Pia Althin och Ulf Ljunggren, men också nya investerare, som bland andra Mikael Wintzells Wellstreet Partners.

"För vår del var den här investeringen självklar av främst två skäl, teamet som står bakom Simpliday samt den exceptionella användarupplevelsen. Båda ser vi som fenomenala. Lägg till det en ambitiös expansionsplan och en framgångsrik beta-fas med intressanta affärsmodeller, så blir det uppenbart att det kommer att bli en väldigt spännande resa framöver”, säger Mikael Wintzell.

Sammanlagt har Simpliday nu tagit in drygt 16 Mkr i tre finansieringsrundor.

”Det är mig veterligen få svenska startups som har tagit in så pass mycket kapital utan att först ha släppt en produkt på marknaden. Jag ser det som ett tecken på att vi är någonting stort på spåren”, säger Johan Gunnars.

Tjänsten är gratis, men i samband med USA-lanseringen A/B-testar man fyra olika intäktsmodeller.

”Det handlar om olika former av freemium-modeller där vi vill hitta olika modeller som passar olika typer av användare”, säger Johan Gunnars.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera