Sebastian Siemiatkowski har själv varit väldigt engagerad i utvecklingen av den betallösning som Klarna nu rullar ut tillsammans med DN. Han säger att det rent ekonomiskt kanske inte varit det effektivaste att göra, men att just nyhetsmedia är något han själv brinner för.
“Vi är oerhört nöjda med vårt samarbete med DN, och det bästa är att vi tillsammans utvecklar en riktigt bra lösning som ger oss båda nya insikter om hur nyheter konsumeras, och hur betalningsviljan ser ut”, säger han.
Läs även: Bonnier rullar ut betalläsning med Klarna
Utmaningarna har bland annat varit att få läsare att klicka på betalartiklar, något som många undviker på grund av tidigare krångliga betalväggar.
“Den förväntade uppfattningen att användaren måste ta fram sitt betalkort för att genomföra köpet räcker för att användaren inte bryr om sig om att klicka på betal-innehåll. Vi har därför arbetat med upplysa användarna att innehållet är mer tillgängligt än man förväntar sig”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Klarna har testat såväl köp av enstaka artiklar som köp av kortare prenumerationer. Exakt hur stor skillnad deras betallösning gjort jämfört med tidigare vill han inte säga.
“Det är för tidigt att dra några definitiva slutsatser, men de resultat vi sett hittills är väldigt bra”, säger han.
Även om utvecklingen av betallösningen kommer att fortsätta kommer Klarna också att erbjuda andra intresserade mediehus att börja använda betallösningen.
“Om ytterligare medier är intresserade av ett samarbete vore det självklart roligt. Vi tror att vår lösning har stor potential globalt sett”.
Ser ni USA eller Europa som den främsta marknaden?
“Både Europa och USA intressanta marknader för den här typen av betallösning, det beror på vilka medier som är snabbast att hoppa på”.
Sebastian Siemiatkowski säger att han inte tror att lösningen kommer att vara någon större intäktskälla för Klarna på kort sikt. Däremot kan det bli en viktig intäkt för tidningarna, enligt honom.
Kan Klarnas betallösning var lösningen på nyhetsbranschens kris?
“Det är uppenbart att medier framöver kommer att få allt större andel av sin trafik från mobiler, och de måste på ett framgångsrikt sätt kunna få intäkter på det innehåll man skapar. Inte minst i dessa tider av ad-blockers och när en stor del av trafiken samtidigt konsumeras på andra plattformar som exempelvis Facebook. Men det är ett stort pussel där Klarna är en av många pusselbitar”.