Hoppa till innehållet

Klarna tar avbetalning till USA

Ett år efter USA-lanseringen ger betalbolaget Klarna sina amerikanska möjlighet att handla på avbetalning.

För nästan exakt ett år sedan tog den svenska betaljätten Klarna steget in på jättemarknaden USA. Nu lanserar bolaget även sin avbetalningstjänst där, meddelar man i ett pressmeddelande.

Redan i samband med lanseringen har möjligheten att handla på avbetalning via Klarna redan integrerats hos en rad aktörer inom e-handel. Dessa är BigCommerce, Shopify, Magento, Cybersource, Demandware och OpenCart.

Trots att man inte funnits länge på marknaden ser Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski (NTL) förra årets USA-lansering som en framgång.

”Det är med stor marginal vår bästa lansering i ett nytt land som vi gjort hittills. Vi har över två miljoner personer som använt Klarna i USA”, sade han tidigare under veckan under ett framträdande på konferensen Sthlm Tech Fest.

En bieffekt av USA-lanseringen är att bolagets kreditförluster, kostnader för icke-betalda fakturor och bedrägerier, skjutit i höjden. Under det senaste året har de stigit från drygt 108 Mkr under första halvan av 2015 till drygt 199 Mkr under första halvan 2016.

”Man har alltid högre kreditförluster de första åren på en ny marknad tills att man har lärt sig den marknadens förutsättningar, sedan går det ner”, sa bolagets kommunikationschef Erik Engellau-Nilsson till Di Digital i samband med att Klarnas helårsresultat för 2015 blev offentligt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera