Swish har på kort tid seglat upp som en av de mest spridda betalningsmetoderna privatpersoner emellan i Sverige. I en undersökning uppgav nyligen mer än halva befolkningen, 51 procent av svenskarna, att de använder tjänsten.
Siffror från bolaget Getswish, som ägs av en rad storbanker, visar att svenskarna swishade för hela 4 miljarder kronor bara i augusti månad.
I början av november lanserar bankerna en specialversion av Swish som är anpassad för e-handlare. Syftet är att göra det lättare att betala med tjänsten även för varor och tjänster som köps över nätet, snarare än enbart för att flytta pengar mellan konton.
E-handelssatsningen är ett länge emotsett drag som för bankernas betaltjänst in på en ny marknad. Idag är det Klarna, med tjänsten Checkout, som dominerar inom betallösningar i den svenska e-handeln.
Men nu står det klart att Swish även kommer att integreras som ett av betalalternativen i Klarna Checkout. Det bekräftar Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd och grundare, för Di Digital.
I klartext betyder det att Swish kommer finnas med som betalningsalternativ hos e-handlare som använder Klarna Checkout, jämte alternativen för till exempel kort- och fakturabetalningar.
“Det är en grymt bra tjänst och den är väldigt enkel att använda”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Till skillnad från kortföretagen, som tar betalt i form av en viss procentsats per transaktion, tar Swish en fast kostnad per köp av de e-handlare som använder tjänsten.
“Jag tror att det här kommer driva en prispress som gynnar e-handeln generellt”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Utrullningen av Swish för e-handel kan få stora effekter på hur svenskarna väljer att betala för sina varor på nätet. Redan idag använder ungefär 400 svenska nätbutiker Swish för att ta emot betalningar, enligt sajten ehandel.se, men det sker alltså utan en officiell lösning speciellt anpassad för e-handeln.
Det här kommer driva en prispress som gynnar e-handeln generellt.
Hälften av svenskarna är redan registrerade Swish-användare och integrationen med Klarna Checkout lär med stor sannolikhet ytterligare spä på användandet.
Hotas av utvecklingen gör de traditionella kortföretagen, liksom Klarnas egen fakturalösning. Sebastian Siemiatkowski påpekar dock att den utgör en allt mindre andel av betalföretagets verksamhet.
“Klarna Checkout står idag för nästan 75 procent av våra volymer i Sverige. Den har i princip helt ersatt den gamla fakturamodellen. Där är Swish ett fantastiskt tillägg”, säger han.
Klarna Checkout kommer inte vara det enda alternativet för den e-handlare som vill ta emot Swish-betalningar. Under hösten väntas Getswish successivt öppna upp för fler e-handlare att på egen hand integrera tjänsten i sina butiker.
Sebastian Siemiatkowski framhåller dock Klarnas lösning som ett smidigt, allt-i-ett-system:
“De flesta e-handlare tycker det är smidigt med en integration och ett betalningsflöde. Det förenklar administrationen och sparar tid”, säger han.
(uppdaterad) Henrik Bergman, ordförande i Swish, avböjer att avslöja några ytterligare detaljer kring samarbetet med Klarna:
"Vi räknar med att det kommer att ta lite tid att rulla ut denna tjänst och den körs endast som pilot för vissa betalningsmottagare i bankerna inledningsvis", skriver han i ett mejl till Di Digital.