Hoppa till innehållet

Klarna tar Swish ut i e-handeln

I början av november lanseras bankernas betaltjänst Swish i en ny version, specialanpassad för e-handel. Nu står det klart att tjänsten även integreras som en del i Klarnas betallösning Checkout.

Swish har på kort tid seglat upp som en av de mest spridda betalningsmetoderna privatpersoner emellan i Sverige. I en undersökning uppgav nyligen mer än halva befolkningen, 51 procent av svenskarna, att de använder tjänsten.

Siffror från bolaget Getswish, som ägs av en rad storbanker, visar att svenskarna swishade för hela 4 miljarder kronor bara i augusti månad.

I början av november lanserar bankerna en specialversion av Swish som är anpassad för e-handlare. Syftet är att göra det lättare att betala med tjänsten även för varor och tjänster som köps över nätet, snarare än enbart för att flytta pengar mellan konton.

E-handelssatsningen är ett länge emotsett drag som för bankernas betaltjänst in på en ny marknad. Idag är det Klarna, med tjänsten Checkout, som dominerar inom betallösningar i den svenska e-handeln.

Men nu står det klart att Swish även kommer att integreras som ett av betalalternativen i Klarna Checkout. Det bekräftar Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd och grundare, för Di Digital.

I klartext betyder det att Swish kommer finnas med som betalningsalternativ hos e-handlare som använder Klarna Checkout, jämte alternativen för till exempel kort- och fakturabetalningar.

“Det är en grymt bra tjänst och den är väldigt enkel att använda”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Till skillnad från kortföretagen, som tar betalt i form av en viss procentsats per transaktion, tar Swish en fast kostnad per köp av de e-handlare som använder tjänsten.

“Jag tror att det här kommer driva en prispress som gynnar e-handeln generellt”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Utrullningen av Swish för e-handel kan få stora effekter på hur svenskarna väljer att betala för sina varor på nätet. Redan idag använder ungefär 400 svenska nätbutiker Swish för att ta emot betalningar, enligt sajten ehandel.se, men det sker alltså utan en officiell lösning speciellt anpassad för e-handeln.

Det här kommer driva en prispress som gynnar e-handeln generellt.

Hälften av svenskarna är redan registrerade Swish-användare och integrationen med Klarna Checkout lär med stor sannolikhet ytterligare spä på användandet.

Hotas av utvecklingen gör de traditionella kortföretagen, liksom Klarnas egen fakturalösning. Sebastian Siemiatkowski påpekar dock att den utgör en allt mindre andel av betalföretagets verksamhet.

“Klarna Checkout står idag för nästan 75 procent av våra volymer i Sverige. Den har i princip helt ersatt den gamla fakturamodellen. Där är Swish ett fantastiskt tillägg”, säger han.

Klarna Checkout kommer inte vara det enda alternativet för den e-handlare som vill ta emot Swish-betalningar. Under hösten väntas Getswish successivt öppna upp för fler e-handlare att på egen hand integrera tjänsten i sina butiker.

Sebastian Siemiatkowski framhåller dock Klarnas lösning som ett smidigt, allt-i-ett-system:

“De flesta e-handlare tycker det är smidigt med en integration och ett betalningsflöde. Det förenklar administrationen och sparar tid”, säger han.

(uppdaterad) Henrik Bergman, ordförande i Swish, avböjer att avslöja några ytterligare detaljer kring samarbetet med Klarna: 

"Vi räknar med att det kommer att ta lite tid att rulla ut denna tjänst och den körs endast som pilot för vissa betalningsmottagare i bankerna inledningsvis", skriver han i ett mejl till Di Digital. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera