Hoppa till innehållet

Klarna utmanar Swish med direktbetalningar över nätet

Med hjälp av mobilt BankID satsar Klarna på en ny betaltjänst där du betalar direkt på nätet. Klarna tar därmed upp kampen med Swish som nyligen lanserade en egen e-handelstjänst.
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas grundare och VD.
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas grundare och VD.Foto: Nicklas Storbjörk

Betalningsföretaget Klarna lanserar nu Klarna Direkt – ett betalsätt som gör att användarna bara behöver ett mobilt BankID för att handla på nätet.

”Det här är det snabbaste och enklaste betalsättet i Sverige. Allt som krävs för att handla på nätet är ett mobilt BankID”, säger Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski på en pressträff på Klarnas kontor i Stockholm på onsdagen.

På ett liknade sätt som storbankernas gemensamma betalapp Swish ska användaren slippa hålla reda på kreditkort, bankdosa och telefonnummer. Första gången väljer användaren vilket bankkonto som pengarna ska dras ifrån, sedan bekräftas köpet med hjälp av ett mobilt BankID vid varje köptillfälle. Pengarna dras från bankkontot först när butiken har skickat iväg paketet.

Det här är en av grejerna som är mest efterfrågade av kunder och som kan ge kunderna en bättre upplevelse. Som användare har du nu ett stort antal valmöjligheter beroende på om du vill betala för din vara direkt eller senare”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Klarna Direkt

Klarna Direkt är Klarnas betaltjänst där du betalar direkt på nätet. Foto: Klarna

Klarna slår därmed tillbaka mot Swish i e-handeln.

Det har nu gått drygt tre år sedan storbankerna lanserade sin gemensamma betalapp Swish. Till att börja med användes tjänsten av privatpersoner för att överföra pengar direkt från en mobiltelefon till en annan. 

Men i november lanserade Swish ett pilotprojekt för nätbutiker. Och den 18 januari i år lanserade man en officiell version för e-handeln och uppdaterade appen.

Läs även: Swish utmanar Klarna - vill ta 30 procent av e-handeln

Klarna har sedan tidigare integrerat Swish i sin så kallade Checkouttjänst. Men nu kommer de butiker som använder Klarnas kassalösning, Klarna Checkout, att få det nya betalsättet i sin kassa automatiskt. Däremot kommer Swish att finnas kvar i Klarna Checkout. 

Lika mycket som vi tycker att Swish är en bra lösning så är det ytterligare en app som ska öppnas av konsumenten och ytterligare en massa saker som handlaren måste göra som är rätt krångliga. Det här är ett bra alternativ”, säger Sebastian Siemiatkowski.

I det första steget av lanseringen under februari kommer tjänsten att vara tillgänglig för de användare som har registrerat sig för att betala sina fakturor i Klarnas tjänst, men under våren kommer det vara möjligt för användare att registrera sig för tjänsten direkt vid köptillfället.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera