(Di Digital / San Francisco) Klarna har tre anställda i San Francisco, men ännu inget eget kontor. Kontorslokaler är inte så lätta att hitta här och hyrorna är höga.
Betalbolagets män på plats - Jim Löfgren, Colin Luce och Tom Thompson - har tillfälligt hyrt varsitt skrivbord på Galvanize, som är en av San Franciscos mest populära startuphubbar.
Klarnas största kontor i USA ligger i Columbus, i delstaten Ohio, där USA-chefen Brian Billingsley är stationerad. Bolaget håller redan på att växa ur lokalerna i Columbus, och har hittills mellan 60 och 70 anställda där som jobbar med produktutveckling och support.
”Columbus har en bra talangpool. Där finns Ohio State University och det är ett handelsmecka med några av de största handelsbolagen i USA. Ur ett kostnadsperspektiv är det ett bra ställe att växa på”, säger Colin Luce, som är försäljningsansvarig för Klarna i USA.
Alla som anställs på Klarna i USA får besöka bolaget i Sverige för att lära känna ”Klarna-kulturen”. USA-chefen Brian Billingsley tillbringade fyra månader på kontoret i Stockholm innan han körde igång verksamheten i USA förra året.
”Den här marknaden är väldigt annorlunda än i Europa, men det är viktigt att lära sig av vad Klarna har gjort bra i Sverige”, säger Colin Luce.
Alla som anställs på Klarna i USA får besöka bolaget i Sverige för att lära känna ”Klarna-kulturen”.
Anledningarna till att Klarna har kontor i Silicon Valley är flera. Det handlar till exempel om att Klarnas investerare på Sequioa Capital finns här, och att många av de andra betalaktörerna har sitt säte i dalen. Det finns också mycket att lära av teknikutvecklingen.
Varumärket Klarna är inte särskilt känt i USA, men Jim Löfgren och Colin Luce hävdar att de stora aktörerna känner till det.
De säger också att det inte har varit svårt att anställa folk på plats. Trots det har Klarna infört ett nytt optionsprogram för nyckelpersoner på totalt cirka 200 miljoner kronor, som inte minst gäller för USA. Det är ett känt faktum att sådana behövs för att locka personer i Silicon Valley.
Om Colin Luce har fått optioner är oklart. Han rektryterades av Brian Billingsley förra sommaren och de kände varandra från Yodlee, ett bolag som erbjuder kunder att ta del av alla sina bankengagemang i ett system.
Kollegan Jim Löfgren träffade Klarnagrundarna redan 2005. Då jobbade han på Ellos i Borås och e-handelsbranschen i Sverige är liten. Efter fem års jobb i New York bestämde sig Jim Löfgren för att flytta till San Francisco med familjen och hoppa på Klarnas Amerikaresa.
”Jag jobbar med global försäljning för stora multinationella e-handlare, ofta med huvudkontor i USA men som vill arbeta med Klarna i Europa och resten av världen”, säger Jim Löfgren.
Som Di Digital rapporterade i september i år är Klarnas första och största amerikanska kund e-handelssajten Overstock.com. Men bolaget har många fler kunder här än så, hävdar Colin Luce. Två andra exempel är Shoes.com och systersajten Onlineshoes.com, men vilka andra det är får han inte säga.
Överlag är de båda Klarna-medarbetarna ganska hemlighetsfulla och det går bara att spekulera i om de kommer att lyckas värva San Francisco-baserade e-handlare som Macys.com, Gap.com och Sears.com.
Än så länge levererar Klarna tjänsten man kallar ”Checkout” i USA, som lanserades i september i år, men planerar att utöka produktportföljen allt eftersom. Checkout är en kassalösning för e-handlare där alla betalsätt integreras i en plattform.
När vi ses på Galvanize har Klarna just genomfört ”Black Friday” med sina kunder, en i det närmaste hysterisk handelsdag i USA där allt är på rea.
”Vi nådde försäljningsnivåer som vi bara hade drömt om och det var rekorddagar för oss. Men det säger ändå inte så mycket än eftersom vi är nya på den här marknaden”, säger Jim Löfgren.
Man räknar ändå med att en miljard dollar, cirka 8,4 miljarder kronor, i transaktioner ska gå igenom Klarnas kassalösning i USA på årsbasis. Siffrorna baseras på decembers siffror. Enligt Klarna gör det bolaget till det snabbaste växande betalföretaget i USA någonsin.
Det är en konkurrensutsatt marknad som Klarna ger sig in på med stora etablerade spelare som Paypal, Stripe och Square, men Jim Löfgren menar att Klarna har en fördel gentemot dem.
”Vår modell är unik även på USA-marknaden. Vi kombinerar kreditrisk med att kunna erbjuda en stark konverteringsgrad till köp”, hävdar han.
Än så länge är dock Klarnas USA-närvaro väldigt liten jämfört med den i Europa.
”Givet att vi lanserade här i september så har vi en lång väg att gå jämfört med tio år i Sverige”, säger Colin Luce.
Fakta Klarna USA
- Kontor och anställda: 60-70 personer i Columbus, Ohio, 6 personer i New York och 3 personer i San Francisco.
- Verksamheten startades: 2014 (första produkten lanserades i september i år)