Hoppa till innehållet

Klarna växer i USA med personaloptioner för 200 miljoner

Klarna storsatsar på att växa i USA. Sedan lanseringen i september har utvecklingen gått rekordsnabbt. Di Digital har träffat två av Klarnas nya USA-chefer i San Francisco.

Di Digital intervjuar Colin Luce (till höger) och Jim Löfgren (mitten) på Klarnas tillfälliga San Francisco-kontor i centrala stan. Här står de med kollegan Tom Thompson. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Di Digital intervjuar Colin Luce (till höger) och Jim Löfgren (mitten) på Klarnas tillfälliga San Francisco-kontor i centrala stan. Här står de med kollegan Tom Thompson. Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / San Francisco) Klarna har tre anställda i San Francisco, men ännu inget eget kontor. Kontorslokaler är inte så lätta att hitta här och hyrorna är höga. 

Betalbolagets män på plats - Jim Löfgren, Colin Luce och Tom Thompson - har tillfälligt hyrt varsitt skrivbord på Galvanize, som är en av San Franciscos mest populära startuphubbar.

Klarnas största kontor i USA ligger i Columbus, i delstaten Ohio, där USA-chefen Brian Billingsley är stationerad. Bolaget håller redan på att växa ur lokalerna i Columbus, och har hittills mellan 60 och 70 anställda där som jobbar med produktutveckling och support.

”Columbus har en bra talangpool. Där finns Ohio State University och det är ett handelsmecka med några av de största handelsbolagen i USA. Ur ett kostnadsperspektiv är det ett bra ställe att växa på”, säger Colin Luce, som är försäljningsansvarig för Klarna i USA.

Alla som anställs på Klarna i USA får besöka bolaget i Sverige för att lära känna ”Klarna-kulturen”. USA-chefen Brian Billingsley tillbringade fyra månader på kontoret i Stockholm innan han körde igång verksamheten i USA förra året.

”Den här marknaden är väldigt annorlunda än i Europa, men det är viktigt att lära sig av vad Klarna har gjort bra i Sverige”, säger Colin Luce.

Alla som anställs på Klarna i USA får besöka bolaget i Sverige för att lära känna ”Klarna-kulturen”.

Anledningarna till att Klarna har kontor i Silicon Valley är flera. Det handlar till exempel om att Klarnas investerare på Sequioa Capital finns här, och att många av de andra betalaktörerna har sitt säte i dalen. Det finns också mycket att lära av teknikutvecklingen.

Varumärket Klarna är inte särskilt känt i USA, men Jim Löfgren och Colin Luce hävdar att de stora aktörerna känner till det.

De säger också att det inte har varit svårt att anställa folk på plats. Trots det har Klarna infört ett nytt optionsprogram för nyckelpersoner på totalt cirka 200 miljoner kronor,  som inte minst gäller för USA. Det är ett känt faktum att sådana behövs för att locka personer i Silicon Valley.

Om Colin Luce har fått optioner är oklart. Han rektryterades av Brian Billingsley förra sommaren och de kände varandra från Yodlee, ett bolag som erbjuder kunder att ta del av alla sina bankengagemang i ett system.

Kollegan Jim Löfgren träffade Klarnagrundarna redan 2005. Då jobbade han på Ellos i Borås och e-handelsbranschen i Sverige är liten. Efter fem års jobb i New York bestämde sig Jim Löfgren för att flytta till San Francisco med familjen och hoppa på Klarnas Amerikaresa.

”Jag jobbar med global försäljning för stora multinationella e-handlare, ofta med huvudkontor i USA men som vill arbeta med Klarna i Europa och resten av världen”, säger Jim Löfgren.

Som Di Digital rapporterade i september i år är Klarnas första och största amerikanska kund e-handelssajten Overstock.com. Men bolaget har många fler kunder här än så, hävdar Colin Luce. Två andra exempel är Shoes.com och systersajten Onlineshoes.com, men vilka andra det är får han inte säga.

Överlag är de båda Klarna-medarbetarna ganska hemlighetsfulla och det går bara att spekulera i om de kommer att lyckas värva San Francisco-baserade e-handlare som Macys.com, Gap.com och Sears.com.

Jim Löfgren på Galvanize

Jim Löfgren står vid skrivborden som Klarna hyr tillfälligt på Coworking-stället Galvanize i San Francisco.

Än så länge levererar Klarna tjänsten man kallar ”Checkout” i USA, som lanserades i september i år, men planerar att utöka produktportföljen allt eftersom. Checkout är en kassalösning för e-handlare där alla betalsätt integreras i en plattform.

När vi ses på Galvanize har Klarna just genomfört ”Black Friday” med sina kunder, en i det närmaste hysterisk handelsdag i USA där allt är på rea.

”Vi nådde försäljningsnivåer som vi bara hade drömt om och det var rekorddagar för oss. Men det säger ändå inte så mycket än eftersom vi är nya på den här marknaden”, säger Jim Löfgren.

Man räknar ändå med att en miljard dollar, cirka 8,4 miljarder kronor, i transaktioner ska gå igenom Klarnas kassalösning i USA på årsbasis. Siffrorna baseras på decembers siffror. Enligt Klarna gör det bolaget till det snabbaste växande betalföretaget i USA någonsin.

Det är en konkurrensutsatt marknad som Klarna ger sig in på med stora etablerade spelare som Paypal, Stripe och Square, men Jim Löfgren menar att Klarna har en fördel gentemot dem.

”Vår modell är unik även på USA-marknaden. Vi kombinerar kreditrisk med att kunna erbjuda en stark konverteringsgrad till köp”, hävdar han.

Än så länge är dock Klarnas USA-närvaro väldigt liten jämfört med den i Europa.

”Givet att vi lanserade här i september så har vi en lång väg att gå jämfört med tio år i Sverige”, säger Colin Luce.


Fakta Klarna USA

  • Kontor och anställda: 60-70 personer i Columbus, Ohio, 6 personer i New York och 3 personer i San Francisco.
  • Verksamheten startades: 2014 (första produkten lanserades i september i år)

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera