Det är inte bara globala storspelare som Linkedin och Uber som vill vara i Kina utan även Mojang och svenska Paradox har fått upp ögonen för landet.
Di Digital kunde tidigare avslöja Mojangs planer att ta Minecraft till Kina med ett samarbete med det lokala spelbolaget Netease. En vecka senare kom nyheten att även svenska Paradox ska släppa sina spel i landet med internetjätten Tencent som partner. Sedan blev det klart att Tencent köper drygt 80 procent av det finska spelundret Supercell.
Läs även: Minecraft kliver in på Kinas spelmarknad
Kina är helt klart en växande marknad för spelbolagen men även företag som Linkedin, Airbnb och Uber försöker ta sin del av kakan i en nation med närmare 1,4 miljarder invånare.
Jacob Lovén, som var den tredje personen som anställdes på Klarna och har även arbetat på Schibsted och MTGx, fick upp intresset för Kina för drygt ett år sedan. Tillsammans med Tom Xiong släpper han på fredagen en podcast som inriktar sig speciellt på Kinas växande techmarknad. Tom Xiong är den den yngsta vd:n på ett Schibsted-bolag (tv.nu) och driver i dag en tech-startup i Shanghai.
”Vi har blivit så fascinerade över techmarknaden i Kina det senaste året och knappt pratat om någonting annat. Till slut bad våra vänner oss att sluta prata om det och göra något istället”, säger Jacob Lovén.
Resultatet blev ”Den digitala draken”, en podd som släpptes på Itunes på fredagen.
Läs även: KNC Miner-grundaren: ”Kina har fördelar som vi inte känner till”
Den Digitala Draken fokuserar på vilken påverkan de växande kinesiska bolagen kommer att ha på västvärlden, men då måste man först förstå vad som har gjort de kinesiska techbolagen så framgångsrika, enligt Jacob Loven och Tom Xiong.
Kina är nu redo att ta över världen på samma sätt som Silicon Valley gjort.
Västerländska företag har ofta misslyckats i Kina. Vissa pekar på att det beror på arrogans från techbolagen i väst. Andra menar att kinesiska bolag är för snabba på att kopiera andras affärsidéer. Det senaste är en förlegad uppfattning, enligt poddmakarna.
”En gigantisk samling kinesiska internetbolag värderade till tusentals miljarder kronor har sedan länge lämnat copy-with-pride-mentaliten och börjat innovera på riktigt. Vi hävdar att Kina nu är redo att ta över världen på samma sätt som Silicon Valley gjort”, säger Jacob Lovén.
Om det blir som ”Den digitala draken” spår återstår att se men en bättre inblick i hur marknaden i öst fungerar kan inte vara fel.
Lyssna även på det senaste avsnittet av Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/startupssomstatussymbolochlinkedinforunga/
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.