Hoppa till innehållet

Klarnagrundaren om storaffären: "Kan inte se en bättre investering"

Förra veckans aktieaffär i betalbolaget Klarna har stärkt grundarnas ägande.

”Jag kan inte tänka mig någon annanstans där jag hellre skulle vara investerare”, säger Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna i sin första intervju om affären.

Hans Otterling, partner på Northzone, och Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Hans Otterling, partner på Northzone, och Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.Foto: Oskar Omne

I förra veckan kom affärstidningen Wall Street Journal med nyheten att nyckelpersoner på betalbolaget Klarna sålt aktier för 680 Mkr. Köpare var bland annat det svenska riskkapitalbolaget Northzone samt Welligton och Wellcome Trust. Klarna har inte kommenterat affären över huvud taget. Fram till nu.

Läs mer: Klarna värderas till 19 miljarder i storaffär

Bakgrunden till affären är att Klarnas grundare, och ett par ytterligare nyckelpersoner, varit del i ett optionsprogram. I och med Klarnas framgångar hade optionerna blivit extremt värdefulla och behövde lösas in.

”Då sålde vi lite för att finansiera konverteringen av optionerna. Så egentligen är det inte så stor skillnad mot när man gör en nyemission, bolaget har fått in pengar, vi har fått nya investerare och har inte själva fått ut några pengar”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Totalt sålde grundarna aktier för 680 Mkr för att finansiera konverteringen av optioner till aktier. Det gör att grundarna, som redan innan affären var största ägare i Klarna, nu äger en ännu större del av det egna bolaget. 

”Det tenderar alltid att bli prat om kontroll, men titta på Steve Jobs, han ägde noll procent av Apple och hade ändå kontroll över bolaget. Jag tycker att synen på ägande ur ett kontrollperspektiv kan var lite överdriven. Min position som vd ska jag ha för att styrelsen tycker att jag gör ett bra jobb, inte på grund av ägande”, säger Sebastian Siemiatkowski men tillägger också:

”Det kan naturligtvis vara en fördel att ha en stor och stark, långsiktig ägare bakom ett bolag. Men det ska vara meritokrati som styr.”

Varför köper ni då mer aktier?

”Jag kan inte tänka mig någon annanstans där jag hellre skulle vara investerare. Vi tror att det finns otroligt mycket kvar att göra. Klarna är, till skillnad från många andra techbolag, ett lönsamt stabilt, bolag som dessutom har en förhoppningsaspekt i sig. Det är svårt att hitta”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Klarnas vinst: 75 miljoner

Det svenska riskkapitalbolaget Northzone är en av de nya investerarna som kommer in i Klarna. Affären ser vid en första anblick lite udda ut för att vara Northzone, som ofta går in tidigt i entreprenörsbolag. 

 

Världsklass är nästan ett för svagt ord.

 

”Vi investerar i två typer av bolag. Den första typen är ’game changers’ som förändrar en bransch i grunden, som Spotify. Eller så investerar vi i ’game winners’ som är bra på genomförande och som växer. Klarna har båda de här attributen. Världsklass är nästan ett för svagt ord”, säger Hans Otterling, partner på Northzone. 

Men är det inte ovanligt sent som ni går in?

”Vi hade gärna varit inne tidigare. Men att vi går in nu skiljer sig inte från att vi till exempel fortsätter att investera i Spotify. Vi är med länge i våra bolag”, säger Hans Otterling.

”Sen tycker jag att man får definiera sent”, fyller Sebastian Siemiatkowski i och fortsätter:

”Klarna har lyckats på så sätt att det är ett lönsamt stort bolag. Men vi är på en marknad som är gigantisk. Ur vårt perspektiv är det fortfarande extremt tidigt”. 

Klarna värderas, enligt Wall Street Journal, till 19 miljarder kronor i affären. En värdering som absolut inte skrämmer Hans Otterling.

”Vi tycker att det finns en otrolig värdepotential i Klarna. Det beror inte bara på att vi får köpa in oss till en värdering som vi tycker är bra jämfört med till exempel en del noterade bolag i branschen, utan också att det finns sådana möjligheter”.

 

Om vi skulle ta en halv procent av marknaden i USA så skulle vi bli dubbelt så stora.

 

Klarna håller, enligt obekräftade uppgifter, på att lanseras i USA. En lyckad USA-lansering skulle kunna vara extremt viktigt för Klarnas tillväxt. 

”Rent teoretiskt, om vi skulle ta en halv procent av marknaden i USA så skulle vi bli dubbelt så stora. Det är en bra illustration över hur mycket det finns kvar att göra”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera