Sett till siffrorna är holländska Adyen och svenska Klarna nästan identiska. Klarna grundades 2005, Adyen 2006. Klarna värderas till 19 miljarder kronor, Adyen till knappt 20 miljarder kronor. Adyens grundare och vd Pieter van der Does säger sig vara väl bekant med Klarna när Di Digital träffar honom på konferensen Slush i Helsingfors.
”Vi agerar inom samma område. Klarna är dock en kombination av att vara en betallösning och en fakturalösning vilket innebär en konflikt för dem. Vi ser mest att vi konkurrerar med de traditionella aktörerna”, säger Pieter van der Does.
Den nya svenska betalaktören Bambora, som ägs av Nordic Capital, har han dock aldrig hört om.
”Nej, dem har jag inte hört talas om. Det är ganska vanligt att det dyker upp nya aktörer som tror att de ska utmana oss. Oftast tar de någon liten insignifikant del av marknaden”, säger Pieter van der Does.
Adyen sköter betalningarna åt internationella bolag med stora transaktionsvolymer som Facebook, Airbnb och Spotify. I år kommer de att hantera runt 400 miljarder kronor i betalningar, omsätta runt 3 miljarder kronor och göra 400 miljoner kronor i vinst. De ligger med andra ord strax före svenska Klarna sett till omsättning och resultat. Enligt Pieter van der Does är Sverige och Norden en marknad där Adyen ser goda tillväxtmöjligheter.
”Vi är speciellt bra på att hjälpa internationella bolag och det finns gott om sådana aktörer från Norden, så det gör att vi satsar där”, säger han.
Adyen tog tidigare i år in nytt kapital från förmögenhetsförvaltaren Iconiq Capital som tar hand om flera Silicon Valley-miljardärers förmögenhet. Liksom Klarna satsar Adyen offensivt på att växa i USA.
”Vi tog in pengar för att hålla uppe hastigheten. De traditionella bolagen är fortfarande fast i att ta hand om sina gamla system så vi har en fin möjlighet”, säger han.
Adyen satsar just nu på att bygga ut sina system för att också kunna fungera för fysisk handel. Enligt Pieter van der Does handlar det helt enkelt om en förenkling som behöver komma.
”Det är ett trasigt system när man har ett system för betalningar online och ett annat i butik. Vi kan ändra det här”, säger han.
”En stor internationell handlare kan i dag ha 30 olika banker som tar hand om deras betalningar i olika regioner. Vi har tagit fram betalterminaler som fungerar överallt i världen. Vi kommer att bryta sönder den nuvarande värdekedjan”.