Hoppa till innehållet

Klarnas konkurrent siktar på Sverige

Det holländska betalbolaget Adyen ligger ett par steg före svenska Klarna i kampen om betalmarknaden. Di Digital har träffat grundaren Pieter van der Does som satsar på att expandera i Norden. 

Pieter van der Does, vd och grundare för Adyen.
Pieter van der Does, vd och grundare för Adyen.Foto: Jussi Ratilainen/Slush

Sett till siffrorna är holländska Adyen och svenska Klarna nästan identiska. Klarna grundades 2005, Adyen 2006. Klarna värderas till 19 miljarder kronor, Adyen till knappt 20 miljarder kronor. Adyens grundare och vd Pieter van der Does säger sig vara väl bekant med Klarna när Di Digital träffar honom på konferensen Slush i Helsingfors.

”Vi agerar inom samma område. Klarna är dock en kombination av att vara en betallösning och en fakturalösning vilket innebär en konflikt för dem. Vi ser mest att vi konkurrerar med de traditionella aktörerna”, säger Pieter van der Does.

Den nya svenska betalaktören Bambora, som ägs av Nordic Capital, har han dock aldrig hört om.

”Nej, dem har jag inte hört talas om. Det är ganska vanligt att det dyker upp nya aktörer som tror att de ska utmana oss. Oftast tar de någon liten insignifikant del av marknaden”, säger Pieter van der Does.

Adyen sköter betalningarna åt internationella bolag med stora transaktionsvolymer som Facebook, Airbnb och Spotify. I år kommer de att hantera runt 400 miljarder kronor i betalningar, omsätta runt 3 miljarder kronor och göra 400 miljoner kronor i vinst. De ligger med andra ord strax före svenska Klarna sett till omsättning och resultat. Enligt Pieter van der Does är Sverige och Norden en marknad där Adyen ser goda tillväxtmöjligheter.

”Vi är speciellt bra på att hjälpa internationella bolag och det finns gott om sådana aktörer från Norden, så det gör att vi satsar där”, säger han.

Adyen tog tidigare i år in nytt kapital från förmögenhetsförvaltaren Iconiq Capital som tar hand om flera Silicon Valley-miljardärers förmögenhet. Liksom Klarna satsar Adyen offensivt på att växa i USA.

”Vi tog in pengar för att hålla uppe hastigheten. De traditionella bolagen är fortfarande fast i att ta hand om sina gamla system så vi har en fin möjlighet”, säger han.

Adyen satsar just nu på att bygga ut sina system för att också kunna fungera för fysisk handel. Enligt Pieter van der Does handlar det helt enkelt om en förenkling som behöver komma.

”Det är ett trasigt system när man har ett system för betalningar online och ett annat i butik. Vi kan ändra det här”, säger han.

”En stor internationell handlare kan i dag ha 30 olika banker som tar hand om deras betalningar i olika regioner. Vi har tagit fram betalterminaler som fungerar överallt i världen. Vi kommer att bryta sönder den nuvarande värdekedjan”.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera