Hoppa till innehållet

Klarnas omsättning rusar – vinsten minskar

Betalföretaget Klarna omsatte nära 1,7 miljarder kronor under första halvåret 2016. Men vinstmarginalen faller. 

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski

Betalföretaget Klarna, ett av Sveriges högst värderade startupföretag, redovisar en omsättning på 1,69 miljarder kronor för det första halvåret 2016. 

Siffran är drygt 30 procent högre än under motsvarande period i fjol, då Klarna omsatte knappt 1,29 miljarder kronor. 

Samtidigt faller vinstmarginalen. Klarna redovisar ett rörelseresultat på 113,4 Mkr för perioden, ned nära 20 procent från i fjol. Då landade rörelseresultatet på 162,8 Mkr. 

”Vi är väldigt glada att det generellt sett går bra för våra partners och de handlare vi jobbar med, och att Klarna fortsätter att växa tillsammans med dem. I övrigt är vi inte fokuserade på det kortsiktiga resultatet utan har förmånen att kunna vara långsiktiga i vårt arbete. Det viktigaste för oss är därför att fortsätta skapa produkter som våra användare uppskattar och som leder till långsiktig framgång för de handlare som vi jobbar tillsammans med”, skriver Klarnas kommunikationschef Erik Engellau-Nilsson i en kommentar till resultatet. 

Av resultatrapporten framgår också att Klarnas provisionsintäkter – alltså pengar som kommer från kunder som använder bolagets betallösningar – ökar betydligt snabbare än Klarnas ränteintäkter – alltså pengar som kommer från den äldre fakturaverksamheten. 

Provisionsintäkterna var på knappt 1,1 miljarder kronor under första halvåret 2016, att jämföra med knappt 773 Mkr i fjol. Ränteintäkterna ökar till 609 Mkr, att jämföra med 509 Mkr i fjol. 

I somras förklarade Erik Engellau-Nilsson samma trend genom att peka på tillväxten i USA: 

”Det har att göra med att i andra länder kommer en större del av intäkterna från att vi förmedlar betalningar istället från fakturor. Speciellt i USA är man inte van vid fakturor utan man betalar oftast med kort”, sa han då

Som Di Digital tidigare rapporterat tog Klarna nyligen in 300 Mkr i ny finansiering genom företagsobligationer. Kassatillskottet ska finansiera bolagets tillväxt och framtida satsningar på banknära tjänster. Till exempel finns planer på att erbjuda kunder såväl betalkort som bankkonton och direktbetalningar. 

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski har avböjt att kommentera siffrorna i övrigt. 

Läs även: Här är Klarnas bankplaner

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera