Hoppa till innehållet

Klarnas omsättning rusar – vinsten minskar

Betalföretaget Klarna omsatte nära 1,7 miljarder kronor under första halvåret 2016. Men vinstmarginalen faller. 

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski

Betalföretaget Klarna, ett av Sveriges högst värderade startupföretag, redovisar en omsättning på 1,69 miljarder kronor för det första halvåret 2016. 

Siffran är drygt 30 procent högre än under motsvarande period i fjol, då Klarna omsatte knappt 1,29 miljarder kronor. 

Samtidigt faller vinstmarginalen. Klarna redovisar ett rörelseresultat på 113,4 Mkr för perioden, ned nära 20 procent från i fjol. Då landade rörelseresultatet på 162,8 Mkr. 

”Vi är väldigt glada att det generellt sett går bra för våra partners och de handlare vi jobbar med, och att Klarna fortsätter att växa tillsammans med dem. I övrigt är vi inte fokuserade på det kortsiktiga resultatet utan har förmånen att kunna vara långsiktiga i vårt arbete. Det viktigaste för oss är därför att fortsätta skapa produkter som våra användare uppskattar och som leder till långsiktig framgång för de handlare som vi jobbar tillsammans med”, skriver Klarnas kommunikationschef Erik Engellau-Nilsson i en kommentar till resultatet. 

Av resultatrapporten framgår också att Klarnas provisionsintäkter – alltså pengar som kommer från kunder som använder bolagets betallösningar – ökar betydligt snabbare än Klarnas ränteintäkter – alltså pengar som kommer från den äldre fakturaverksamheten. 

Provisionsintäkterna var på knappt 1,1 miljarder kronor under första halvåret 2016, att jämföra med knappt 773 Mkr i fjol. Ränteintäkterna ökar till 609 Mkr, att jämföra med 509 Mkr i fjol. 

I somras förklarade Erik Engellau-Nilsson samma trend genom att peka på tillväxten i USA: 

”Det har att göra med att i andra länder kommer en större del av intäkterna från att vi förmedlar betalningar istället från fakturor. Speciellt i USA är man inte van vid fakturor utan man betalar oftast med kort”, sa han då

Som Di Digital tidigare rapporterat tog Klarna nyligen in 300 Mkr i ny finansiering genom företagsobligationer. Kassatillskottet ska finansiera bolagets tillväxt och framtida satsningar på banknära tjänster. Till exempel finns planer på att erbjuda kunder såväl betalkort som bankkonton och direktbetalningar. 

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski har avböjt att kommentera siffrorna i övrigt. 

Läs även: Här är Klarnas bankplaner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera