Betalbolaget Klarna har varit i hetluften de senaste månaderna. I augusti sålde Klarnas grundare aktier för 680 Mkr i en affär som värderar bolaget till 19 miljarder kronor. I september gick bolaget ut med att de nu lanserar sin tjänst i USA.
Det är ingen tvekan om att Klarna just nu befinner sig i en positivt momentum. Något som också syns i bolagets senaste resultatsiffror.
Under första halvåret i år gjorde Klarna ett rörelseresultat på 163 Mkr. Det visar handlingar från Bolagsverket som Di Digital tagit del av. Motsvarande siffra i fjol var 25,6 Mkr vilket innebär att Klarna ökat resultatet med 600 procent.
"Det positiva resultatet drivs framförallt av vår långsiktiga internationella expansion, där exempelvis de tyskspråkiga länderna går starkt framåt", säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikations- och marknadschef på Klarna.
Omsättningen under första halvåret landade på nära 1,3 miljarder kronor jämfört med 1 miljard under samma period i fjol. Det är alltså inte bara ökad omsättning som ligger bakom det starka resultatet.
Det är framför allt de så kallade provisionsintäkterna som kommer från bolagets betallösningar, som ökat. Det verkar vara en intäktsmix som är betydligt mer lönsam för Klarna än ränteintäkter från fakturahanteringen. Dessutom har Klarnas köp av tyska Sofort bidragit med positiva synergieffekter. Klarnas rörelsemarginal har på bara ett år gått från 2,5 procent till 12 procent.
När Klarna nu lanserar i USA är det möjligt att kostnaderna från etableringen där tynger resultatet under andra halvåret. Men möjligheterna till fortsatt tillväxt lockar.
”Rent teoretiskt, om vi skulle ta en halv procent av marknaden i USA så skulle vi bli dubbelt så stora. Det är en bra illustration över hur mycket det finns kvar att göra”, sa Sebastian Siemiatkowski till Di Digital i en intervju.