Hoppa till innehållet

Klarnas supervinst – sexfaldigar resultatet

Vinsten rusar i betalbolaget Klarna. Under första halvåret i år sexfaldigade Klarna resultatet, kan Di Digital avslöja. 

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, kan glädja sig åt ett nytt rekordresultat under första halvåret i år.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, kan glädja sig åt ett nytt rekordresultat under första halvåret i år.

Betalbolaget Klarna har varit i hetluften de senaste månaderna. I augusti sålde Klarnas grundare aktier för 680 Mkr i en affär som värderar bolaget till 19 miljarder kronor. I september gick bolaget ut med att de nu lanserar sin tjänst i USA

Det är ingen tvekan om att Klarna just nu befinner sig i en positivt momentum. Något som också syns i bolagets senaste resultatsiffror. 

Under första halvåret i år gjorde Klarna ett rörelseresultat på 163 Mkr. Det visar handlingar från Bolagsverket som Di Digital tagit del av. Motsvarande siffra i fjol var 25,6 Mkr vilket innebär att Klarna ökat resultatet med 600 procent.

"Det positiva resultatet drivs framförallt av vår långsiktiga internationella expansion, där exempelvis de tyskspråkiga länderna går starkt framåt", säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikations- och marknadschef på Klarna. 

Omsättningen under första halvåret landade på nära 1,3 miljarder kronor jämfört med 1 miljard under samma period i fjol. Det är alltså inte bara ökad omsättning som ligger bakom det starka resultatet. 

Det är framför allt de så kallade provisionsintäkterna som kommer från bolagets betallösningar, som ökat. Det verkar vara en intäktsmix som är betydligt mer lönsam för Klarna än ränteintäkter från fakturahanteringen. Dessutom har Klarnas köp av tyska Sofort bidragit med positiva synergieffekter. Klarnas rörelsemarginal har på bara ett år gått från 2,5 procent till 12 procent. 

När Klarna nu lanserar i USA är det möjligt att kostnaderna från etableringen där tynger resultatet under andra halvåret. Men möjligheterna till fortsatt tillväxt lockar. 

”Rent teoretiskt, om vi skulle ta en halv procent av marknaden i USA så skulle vi bli dubbelt så stora. Det är en bra illustration över hur mycket det finns kvar att göra”, sa Sebastian Siemiatkowski till Di Digital i en intervju. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera